انواع مدل‌های موتور ویبراتور بتن

در
دسته بندی ها: خواندنی ها

موتور ویبره بنزینی

برای طراحی این مدل ویبراتور بتن از موتورهای بنزین سوز استفاده ‌شده است. این موتور بنزینی در مدل های تک ‌سیلندر از مدل‌های دو و یا چهار زمانه است. موتورها با استفاده از روش تنفس طبیعی و با الگوی کار هوا خنک طراحی‌ شده‌اند. عموماً با روش استارت دستی نیز راه‌اندازی می‌شوند. ویبره بتن بنزینی مناسب کار در مناطق دوردست و یا عملیات ویبره زنی در شرایط سیار است. همچنین در کارگاه‌هایی که به هر دلیلی فاقد نیروی برق هستند، می‌توان از انواع ویبره بتن بنزینی استفاده کرد. ویبره بتن بنزینی در دو تیپ شاسی ثابت و گردان طراحی و تولید می‌شود.

ویبراتور بنزینی ثابت

برای طراحی این مدل ویبراتور بتن موتور بنزینی از یک شاسی ثابت استفاده‌ شده است. معمولاً شاسی طراحی مکعبی ساخته ‌شده از قطعات پروفیل فلزی دارد. شاسی را به شکل دسته دار طراحی می‌کنند تا شرایط حمل‌ونقل ویبره بتن بنزینی ساده باشد. موتور ویبراتور بنزینی با شاسی ثابت مناسب کار در پروژه‌های کوچک است. ارزان ‌قیمت هستند؛ اما شاسی آنها فرم طراحی ثابتی دارد. لذا در حین کار نمی‌توانید با کشش شیلنگ ارتعاش، زاویه جهت‌گیری کوپلینگ را تغییر دهید. بلکه لازم است تا برای تغییر موقعیت کوپلینگ کل شاسی را بلند کنید.

ویبراتور بنزینی گردان

برای طراحی این مدل‌ها از شاسی‌های گردان استفاده‌ شده است. این شاسی دارای یک پایه محکم است که بر سطح زمین صاف مستقر می‌شود. سپس بخش بدنه موتور با استفاده از یک بلبرینگ بر روی این پایه قرار دارد. بخش بدنه موتور بر روی پایه به‌ طور کامل و با طی شدن 360 درجه زاویه می‌چرخد. به ‌این ‌ترتیب می‌توانیم به ‌راحتی جهت قرارگیری کوپلینگ موتور ویبره بتن ریزی را تنظیم کنیم. ویبراتور بتن بنزینی شاسی گردان مناسب عملیات ارتعاش در واحدهای بزرگ و فضاهای گسترده بتن ریزی شده‌ است.

موتور ویبره برقی

ویبراتور بتن با طراحی موتور ویبره برقی دستگاه کارآمد در عملیات‌های سبک شهری است. برای طراحی ویبره بتن برقی از انواع الکتروموتورهای تک‌فاز استفاده ‌شده است. عموم مدل‌ها در تیپ‌های 2 و یا 3 اسب بخار هستند. این موتور ویبراتور بتن‌ها با استفاده از برق 220 ولت جریان متناوب AC کار می‌کنند. لذا در صورت تأمین برق تک‌فاز کارآمد هستند. بنابراین در سطح پروژه‌های شهری که دسترسی آنها به برق تک‌فاز ساده است، متداول می‌باشند. اما در عمل وابسته به تأمین برق و استفاده از کابل برق هستند. لذا مناسب نصب در مناطق دوردست، فعالیت‌های سیار و یا مکان‌ها فاقد نیروی برق نمی‌باشند. ویبره بتن برقی به ‌مراتب از مدل‌های بنزینی ارزان‌تر است. این دلایل باعث شده ‌است که استفاده از این ویبراتور بتن‌های برقی متداول باشد.

انواع موتور ویبره برقی را براساس نوع طراحی شاسی در مدل‌های شاسی ثابت و یا شاسی گردان دسته‌بندی می‌کنند.

ویبراتور برقی ثابت

برای طراحی این مدل ویبره برقی بتن از یک شاسی با الگوی طراحی ثابت استفاده ‌شده است. این شاسی به مانند مدل‌های شاسی ثابت بنزینی طراحی مکعبی شکل دارد که معمولاً در امتداد طراحی شاسی دارای دسته‌هایی مناسب جابه‌جایی ساده هستند. قیمت ویبراتور بتن برقی شاسی ثابت ارزان است. اما قابلیت جابجایی کوپلینگ آن دشوار است. برای تغییر جهت کوپلینگ این ویبراتور بتن‌ها باید کل شاسی را بلند کنیم. لذا در کل مناسب کار در پروژه‌های کوچک عمرانی هستند.

ویبراتور برقی گردان

به مانند مدل‌های گردان ویبره بنزینی که در بخش قبل تشریح کردیم، برای طراحی این مدل نیز از یک شاسی گردان استفاده ‌شده است. این شاسی دارای پایه‌ای ثابت است که بدنه موتور الکتریکی از طریق یک بلبرینگ بر روی آن قرار دارد. بدنه موتور الکتریکی ویبراتور بتن به‌ راحتی بر روی شاسی آن‌هم با قابلیت چرخش 360 درجه جابجا می‌شود. به ‌این ‌ترتیب قدرت انعطاف بالایی برای تنظیم جهت کوپلینگ ارتعاشی ویبراتور بتن برقرار است. از ویبراتور برقی گردان برای کار در عملیات‌های بزرگ ارتعاش بتن استفاده می‌کنند.

ویبراتور دریلی

ویبراتور دریلی در دسته ویبراتورهای برقی قرار دارد. اما روش طراحی آن برای ساخت موتور ویبراتور قابل حمل می‌باشد. ویبراتور دریلی کوچکترین مدل از طراحی انواع موتور ویبره است که به روش قابل ‌حمل برای کارهای سیار در سطح عملیات‌های بتن ریزی طراحی‌ شده است.

ویبراتور دریلی طراحی شبیه به دریل‌های نام ‌آشنای کوچک با قابلیت حمل‌ونقل ساده دارند. موتور الکتریکی و تک‌فاز این ویبراتورها در داخل پوسته آلومینیومی و یا پلاستیکی جاسازی شده‌ است. این پوسته به شکلی است که به ‌راحتی می‌توانیم آن را در یک دست گرفته و جابه‌جا کنیم.

ویبراتور دریلی به‌ خاطر طراحی در ابعاد کوچک از موتورهای قدرتمندی برخوردار نیستند. قدرت ارتعاش آنها کم است و در کل مناسب ویبره زنی در فضاهای کوچک و محدود بتن ریزی شده هستند. سبک وزن طراحی ‌شده‌اند. قابلیت حمل‌ونقل ساده دارند. لذا کاملاً مناسب ویبره زنی در حالت سیار و یا فضاها با دسترسی دشوار هستند. از انواع ویبراتور دریلی عموماً برای ویبره زنی در قالب ستون‌های بتن آرمه و یا فضاهای باریک و عمیق بتن ریزی شده استفاده می‌کنند.

موتور ویبره دیزلی

ویبراتور بتن دیزلی از سری قدرتمندترین دستگاه‌های ارتعاش بتن است. برای طراحی این ویبراتور بتن‌ها از موتورهای قدرتمند گازوئیل‌سوز استفاده ‌شده است. موتور ویبره دیزلی به مانند ویبره بتن بنزینی طراحی می‌شود. این ویبراتورها نیز دارای موتورهای احتراق داخلی هستند. اما موتور کار شده در آنها با استفاده از سوخت گازوئیل کار می‌کند.

موتور ویبره دیزلی با هدف تأمین توان بالای ارتعاش طراحی ‌شده است. همچنین بهره‌مندی از سوخت ارزان ‌قیمت گازوئیل باعث شده تا بتوانیم با اطمینان کامل و شرایط کاملاً کم‌هزینه از این ویبراتور بتن در مناطق دوردست و فاقد جریان برق استفاده کنیم. زیرا سوخت گازوئیل بهترین سوخت برای نگهداری ایمن در مدت ‌زمان طولانی است. برای همین است که موتور ویبره دیزلی با جانمایی موتورهای گازوئیل‌سوز از بهترین مولدها برای حضور در مناطق دوردست هستند.