میزان و نحوه محاسبه هزینه ها و حقوق گمرکی ۱۴۰۳

در
دسته بندی ها: خواندنی ها

یکی از سوالات مهم و اصلی که در رابطه با هزینه ها و حقوق گمرکی، مطرح می گردد، بحث میزان این هزینه ها، از جمله هزینه برگ سبز گمرکی و مالیات می باشد. لذا، در این بخش، قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم که میزان و نحوه محاسبه هزینه ها و حقوق گمرکی در سال ۱۴۰۳، به چه صورت است؟

در پاسخ به این سوال که میزان و نحوه محاسبه هزینه ها و حقوق گمرکی در سال 1403، به چه صورت می باشد، باید گفت، برای محاسبه میزان تعرفه گمرکی، ابتدا، باید حقوق گمرکی کالا را محاسبه نمود که معادل 4 درصد ارزش گمرکی کالا بوده و بنابراین، رقم حاصله، برای کالاهای مختلف، متفاوت خواهد بود.

یکی دیگر از هزینه ها و حقوق گمرکی که با مراجعه جدول تعرفه گمرک ایران در سال گذشته، میزان آن، قابل ارزیابی بوده، سود بازرگانی است که این سود، برای تمام کالاها یکسان نیست و به موجب بخشنامه ای که دولت، در هر سال، صادر و ابلاغ می کند، مشخص می گردد.

از دیگر موارد هزینه ها و حقوق گمرکی در محاسبه میزان تعرفه گمرکی گوشی موبایل و سایر کالاها، باید مورد لحاظ قرار گیرد، 1 درصد عوارض هلال احمر و مالیات صادرات و واردات یا مالیات ارزش افزوده است که قاعدتا میزان آن، 9 درصد بوده؛ اما، برخی از کالاها نیز از مالیات، معاف هستند و در مورد برخی دیگر، مانند انواع بنزین و سوخت هواپیما، سیگار، توتون پیپ و تنباکو و نوشابه‌ های قندی گازدار و بدون گاز و سایر کالاهای آسیب‌ رسان به سلامت، مالیات سنگین تری، دریافت می گردد.

علاوه بر موارد فوق، لازم است تا هزینه های دیگری، مانند بیمه کالاهای صادراتی و وارداتی و هزینه های حمل و نقل کالا و ترانزیت آن نیز در محاسبه میزان هزینه ها و حقوق گمرکی، مورد توجه قرار گیرد که این هزینه ها، بسته به شرکت ارائه دهنده خدمات، نوع کالا و سطح پوشش خدمات، متفاوت می باشند.