ویبراتور بتن چیست؟

در
دسته بندی ها: خواندنی ها

ویبراتور بتن دستگاه تخصصی ارتعاش بتن است که با هدف حذف حباب‌ها در لایه‌های عمیق بتن و همچنین توزیع یکنواخت بتن در تمامی فضاها و تشکیل یک بتن همگن و کاملاً یکنواخت کارایی دارد. ویبراتور بتن دستگاه پیاده‌سازی عملیات ویبره زنی بتن است که در صورت اجرای صحیح باعث شکل‌گیری فرم کاملاً استاندارد و مقاوم بتن می‌شود.

بتن در فاز مقدماتی یعنی زمانی‌که هنوز فرم سیالی دارد، یک ماده بسیار چگال با گرانروی بسیار زیاد است. اصطکاک بالایی میان ذرات شن و ماسه و ملات سیمان وجود دارد که مانع از شکل‌گیری ساختار منسجم و متراکم بتن می‌شود. این در حالی است که مقدار زیادی حباب هوا در لایه‌های عمیق بتن حضور دارند. با استفاده از تکنیک ارتعاش بتن یا همان ویبره زنی می‌توانیم اصطکاک میان ذرات را کاهش داده و باعث توزیع یکنواخت بتن و حذف تمامی حباب‌ها شویم.

برای انجام عملیات ویبره زنی، انواع شیلنگ ویبراتور طراحی ‌شده است. اما قدرت کافی برای عملیات ارتعاش انواع شیلنگ ویبراتور توسط دستگاه‌هایی مانند موتور ویبراتور تأمین می‌شود. انواع موتور ویبره در واقع مولدهای بنزینی و یا برقی هستند که قدرت کافی ارتعاش شیلنگ‌های ویبره در داخل بتن را تولید می‌کنند.