برای بهبود عملکرد دیزل ژنراتور باید چه کار کنیم

در
دسته بندی ها: خواندنی ها


1. ورودی هوا را ارتقا دهید

یکی از راه‌های مطمئن برای افزایش عملکرد دیزل ژنراتور، بهبود جریان هوا به موتور است. کیت جریان هوای ارتقا یافته به موتور اجازه می‌دهد تا هوای بیشتری به موتور برسد که قدرت بیشتری ایجاد می‌کند. 

همچنین، کیت جریان هوای جدید هوا را از خارج از محفظه موتور می‌کشد که هوای سردتر را وارد می‌کند. 

از آنجایی که هوای سردتر متراکم‌تر است و اکسیژن بیشتری را در خود نگه می‌دارد، باعث افزایش توان تولیدی موتور می‌شود. 

یک سیستم جریان هوای ارتقا یافته می‌تواند اسب بخار را افزایش دهد و در عین حال مصرف سوخت را بهبود بخشد. 

2. ECM را تغییر دهید یا دوباره برنامه ریزی کنید

ماژول کنترل موتور (ECM) عملکرد دیزل ژنراتور را با تغییر پارامترهای حیاتی موتور مانند مخلوط هوا و سوخت و حداکثر RPM کنترل می‌کند. 

برنامه‌ریزی مجدد یا تعویض ECM راهی آسان برای تغییر این تنظیمات است تا موتور قدرت و گشتاور بیشتری برای بهبود عملکرد تولید کند. 

ارتقاء ECM نه تنها قدرت بیشتری ایجاد می‌کند، بلکه یک راه عالی برای بهبود بهره وری دیزل است. 

3. استفاده از دیزل ژنراتورهای سوخت جدید

اگر جریان هوا را به موتور افزایش داده‌اید و ECM را برای تولید قدرت بیشتر تنظیم کرده اید، قدم بعدی ارتقاء انژکتورهای سوخت است. 

دیزل ژنراتورهای سوخت جدید باعث می‌شود سوخت بیشتری به موتور برسد و با افزایش اسب بخار موجب ارتقای راندمان دیزل ژنراتور و بهبود عملکرد دیزل ژنراتور شود.

اکثر دیزل ژنراتور سوخت عملکرد دارای نازل‌های انژکتور جداگانه هستند که فشار بیشتری ایجاد می‌کند و کار اتمیزه کردن سوخت را بهتر انجام می‌دهد. همه اینها به معنای بهبود عملکرد دیزل ژنراتور و همچنین مصرف سوخت بالاتر است. 

4. توربوشارژر

استفاده از توربوشارژر پرفورمنس یک راه عالی برای بهبود عملکرد دیزل ژنراتور است. 

توربو با فشار دادن هوای بیشتر به داخل موتور و تحت فشار قرار دادن ورودی هوا کار می‌کند. استفاده از توربو می‌تواند به موتور امکان تولید قدرت بالاتر و در عین حال افزایش راندمان دیزل ژنراتور شود. 

یک توربو معمولی جریان هوا را نسبت به موتورهای غیر توربو سه تا چهار برابر افزایش می‌دهد. با این حال، یک توربو پرفورمنس می‌تواند جریان هوا را ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از یک موتور غیرتوربو افزایش دهد و به شما قدرت اسب بخار بیشتری بدهد و به بهبود عملکرد دیزل ژنراتور کمک کند. 

بهبود راندمان دیزل ژنراتور 

تمام مجموعه ژنراتورها، اعم از گازوئیل یا گاز طبیعی و صرف نظر از کاربرد، تنظیم بار و عملکرد به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برق را به کارآمدترین شکل ممکن ارائه دهند. 

به این ترتیب، هر مجموعه ژنراتور دارای یک نقطه بهینه از حجم کار تا مصرف سوخت خواهد بود. از آنجایی که موتورهای مختلف سوخت را با نرخ‌های متفاوتی مصرف می‌کنند و بارهای کاری بالاتر تقریباً همیشه سوخت را به بهترین نحو می‌سوزاند، راندمان دیزل ژنراتور با تنظیم باری که ژنراتور برای حفظ و نگهداری آن طراحی شده بهینه می شود.

یکی از شایع‌ترین مشکلات راندمان دیزل ژنراتور که کمتر از ظرفیت بار طراحی شده خود برای مدت زمان طولانی کار می‌کنند، پدیده‌ای است که به عنوان «انباشته شدن مرطوب» شناخته می‌شود. 

انباشتگی مرطوب زمانی اتفاق می‌افتد که سوخت نسوخته به دلیل دمای پایین عملیاتی تخلیه شود. هنگامی که سوخت نسوخته از محفظه احتراق تخلیه می‌شود، شروع به تجمع در قسمت اگزوز موتور می‌کند و در نتیجه انژکتورهای آلوده و کربن روی دریچه‌های اگزوز، توربو شارژر و اگزوز تجمع می‌یابد. این پدیده موجب کاهش راندمان دیزل ژنراتور می شود.

نگهداری از دیزل ژنراتور

تعمیر و نگهداری از دیزل ژنراتور باید به صورت دوره ای انجام شود:

بازرسی عمومی معمولی

در طول عملکرد دیزل ژنراتور، سیستم اگزوز، سیستم سوخت، سیستم الکتریکی DC و موتور نیاز به نظارت دقیق برای هرگونه نشتی دارند که می‌تواند باعث اتفاقات خطرناک شود. 

مانند هر موتور احتراق داخلی، تعمیر و نگهداری مناسب ضروری است. دیزلی‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و مهم‌ترین تعمیر و نگهداری تعویض روغن در هر ۱۰۰ ساعت کارکرد برای تضمین عمر طولانی و بدون دردسر است. 

خدمات روانکاری

روغن موتور باید هنگام خاموش کردن دیزل ژنراتور در فواصل زمانی معین با استفاده از میله اندازه گیری بررسی شود. 

اجازه دهید روغن در قسمت‌های بالایی موتور به داخل میل لنگ تخلیه شود و توصیه‌های سازنده موتور را برای طبقه‌بندی روغن API و ویسکوزیته روغن دنبال کنید. 

با افزودن همان کیفیت و مارک روغن، سطح روغن را تا حد امکان نزدیک به علامت کامل روی میله اندازه گیری کنید. 

روغن و فیلتر نیز باید در فواصل زمانی مشخص تعویض شوند. مراحل تخلیه روغن و تعویض فیلتر روغن را با سازنده موتور بررسی کنید و دفع آن‌ها باید به طور مناسب انجام شود تا از آسیب یا مسئولیت محیطی جلوگیری شود. 

سیستم خنک کننده

سطح مایع خنک کننده را در دوره‌های خاموشی در بازه زمانی مشخص بررسی کنید. پس از خنک شدن موتور، درپوش رادیاتور را بردارید، و در صورت لزوم، مایع خنک کننده را تا زمانی که سطح آن به ۳/۴ اینچ برسد، اضافه کنید. 

سیستم سوخت

گازوئیل در مدت یک سال در معرض آلودگی و خوردگی قرار می‌گیرد، بنابراین روشن شدن منظم دیزل ژنراتورها برای مصرف سوخت ذخیره شده قبل از تحلیل رفتن بسیار توصیه می‌شود. 

فیلترهای سوخت باید در فواصل زمانی تعیین شده به دلیل بخار آبی که در مخزن سوخت جمع شده و متراکم می‌شود تخلیه شود. 

در صورت‌عدم استفاده و تعویض سوخت طی سه تا شش ماه، ممکن است به آزمایش منظم و پرداخت سوخت نیاز باشد. 

نگهداری پیشگیرانه باید شامل یک بازرسی کلی منظم باشد که شامل بررسی سطح مایع خنک کننده، سطح روغن، سیستم سوخت و سیستم راه اندازی می‌شود. 

لوله‌ها و شیلنگ‌های کولر هوای شارژ باید به طور مرتب از نظر نشتی، سوراخ، ترک، کثیفی و زباله‌هایی که ممکن است باعث مسدود شدن پره‌ها یا اتصالات شل شده باشند و اینها به عملکرد دیزل ژنراتور صدمه می‌زنند و باید بررسی شوند. 

تمیز نگه داشتن دیزل ژنراتور

هنگامی که موتور خوب و تمیز است، چکه‌های روغن و سایر مسائل به راحتی قابل تشخیص و مراقبت است. 

بازرسی بصری می‌تواند تضمین کند که شیلنگ‌ها و تسمه‌ها در شرایط خوبی هستند. بررسی‌های مکرر می‌تواند زنبورها و سایر مزاحمت‌ها را از لانه کردن در تجهیزات شما جلوگیری کند. 

هر چه بیشتر از یک ژنراتور استفاده شود و به آن اعتماد شود، بیشتر باید از آن مراقبت شود. با این حال، مجموعه ژنراتوری که به ندرت استفاده می‌شود ممکن است نیاز به مراقبت زیادی نداشته باشد. 

شکیبا موتور آریانا با سالها تجربه درخشان در خدمت شما عزیزان میباشد