دیزل ژنراتور پرتابل چیست؟

در
دسته بندی ها: خواندنی ها

مقدمه:

در این مقاله ما قصد داریم در مورد دیزل ژنراتور پرتابل صحبت کنیم اما بهتر است پیش از پرداختن به این موضوع و مفهوم در مورد ژنراتور اطلاعات جامع و کاملی داشته باشیم. اولین ژنراتور را فارادی در اواسط قرن نوزدهم در انگلستان اختراع کرد این ژنراتور الکترومغناطیسی بود و به نام خود وی نامگذاری شد.

ژنراتور چیست؟

صنعت برق دارای تجهیزات و قطعات بسیار زیادی است که هر ساله با پیشرفت فناوری ها این تجهیزات نیز به روز می شوند. ژنراتور یکی از دستگاه ها و وسایلی است که در صنایع مختلف بسیار کاربردی است. در نظر داشته باشید این دستگاه نیروی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و نقش بسیار مهمی در تبدیل توان موتور ایفا می کند. با توجه به اینکه منبع انرژی مکانیکی که ژنراتور تبدیل آن را انجام می دهد می تواند توربین های آبی، گازی و موتور احتراق داخلی باشد این وظیفه را به عهده دارد که انرژی الکتریکی را از این طریق تولید کند. در این مقاله ما قصد داریم در مورد دیزل ژنراتور پرتابل صحبت کنیم اما بهتر است پیش از پرداختن به این موضوع و مفهوم در مورد ژنراتور اطلاعات جامع و کاملی داشته باشیم. اولین ژنراتور را فارادی در اواسط قرن نوزدهم در انگلستان اختراع کرد این ژنراتور الکترومغناطیسی بود و به نام خود وی نامگذاری شد. باید گفت که موتورها و ژنراتورها شباهت بسیار زیادی به همدیگر دارند اما در تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی یا تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی تفاوت عمده‌ای دیده می شود با مرور زمان و پیشرفت فناوری، ژنراتور های قابل حمل یا پرتابل وارد بازار شدند. این ژنراتور های قابل حمل شامل منبع سوخت، موتور و پریز هستند. این دستگاه تولید برق را انجام می‌دهد و از طرفی در شرایط متفاوت برق تامین می کند. امروزه در صنایع مختلف از انواع دیزل ژنراتور پرتابل استفاده می شود که کارکرد و کارایی آن ها به عوامل مختلفی بستگی دارد.

دیزل ژنراتور پرتابل یا قابل حمل:

یکی از پرکاربردترین انواع ژنراتورها، دیزل ژنراتور پرتابل یا قابل حمل است. این ژنراتور مولد برق می‌باشد و سیستم آن به صورتی است که می تواند با استفاده از سوخت های فسیلی و یا توان مکانیکی تولید برق را انجام دهد قطعی برق همیشه در مکان های مختلف اعم از منازل، محل کار، آموزشگاه ها و تقریبا تمامی سطوح زندگی وجود دارد. قطع شدن برق مسلما مشکلاتی را به دنبال دارد که برای رفع این مشکلات باید چاره‌ای در نظر گرفته شود. امروزه مهمترین و شاید تنها روش موجود برای تولید برق در زمان قطعی آن در صنایع مختلف، استفاده از ژنراتور برق می باشد. همانطور که در پاراگراف قبلی نیز اشاره شد یک دیزل ژنراتور پرتابل دارای موتور، منبع سوخت و پریز برق است. در ژنراتور های قابل حمل اصولاً از سوخت هایی مانند بنزین، گاز طبیعی، دیزل و یا پروپان مایع استفاده می کنند. زمانی که ژنراتور می خواهد انرژی مکانیکی برای چرخش یک شفت را فراهم کند از چهار نوع سوپاپ در موتور آن استفاده می شود که هر کدام از سوپاپ ها نقشی در این زمینه ایفا می کند. در نظر داشته باشید که یک ژنراتور چه به صورت پرتابل باشد و یا به صورت ثابت کار کند از طریق مبانی الکترومغناطیسی کار تبدیل جریان را انجام می دهد و این قضیه با ایجاد یک میدان مغناطیسی انجام می شود. ژنراتور پرتابل همانطور که اشاره شد دارای بخش‌های مختلفی است که با توجه به نیروهای جاذبه و دافعه که در آن وجود دارد، باعث می شوند موتور به صورت دائمی و مداوم بچرخد و جریان برق تولید شود. بخش های مختلف ژنراتور از نیرو های جاذبه و دافعه الکترومغناطیسی موجود در موتور برای تبدیل جریان استفاده می کنند. این ها از مواردی بود که در مورد ژنراتور های قابل حمل یا پرتابل توضیح داده شد و در پاراگراف های بعدی نیز توضیحات بیشتری در مورد آن ها داده می شود.

ژنراتور ها از نظر عملکرد انواع مختلفی دارند:

ژنراتورها مانند بسیاری دیگر از تجهیزات و قطعات صنایع مختلف انواع متفاوتی دارد که هر کدام از آنها یک وظیفه و نقش را ایفا می کند در نظر داشته باشید که ژنراتورها با توجه به شرایط مختلف و موقعیت های متفاوت مورد استفاده قرار گرفته می شوند چرا دوره های برق را اگر بخواهیم از نظر عملکرد تقسیم بندی کنیم می توان به ژنراتور EMD، ژنراتور گازی، دیزل ژنراتور، ژنراتور قابل حمل یا پرتابل اشاره کرد. هر کدام از این ژنراتور ها در صنایع مختلفی کاربرد دارند. دیزل ژنراتور قابل حمل برای تامین برق اضطراری مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین در صنایع مختلف می تواند استفاده شود در اکثر ژنراتور های قابل حمل از بنزین به عنوان سوخت استفاده می کنند. امّا دیزل ژنراتور پرتابل نیز از جمله موارد مورد استفاده در این زمینه است. علاوه بر توضیحی که در مورد دیزل ژنراتور پرتابل داده شد می توان گفت هر کدام از انواع ژنراتور ها نیز وظایف خاصی دارند انواع دیزل ژنراتور ها برای تامین برق اضطراری مورد  استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند در این زمینه مناسب به نظر برسند. یکی دیگر از انواع ژنراتورها که در صنعت لوکوموتیو بسیار کاربردی است، ژنراتور دیزل الکتروموتور است که استفاده از این ژنراتور تقریبا بر ریسک پایینی به دنبال دارد. ژنراتور گازسوز از جمله انواع ژنراتورها است که می توان به عنوان یکی از قدرتمندترین ژنراتورها از آنها نام برد سوخت اصلی این دسته گاز طبیعی می باشد. این ها از توضیحاتی بود که در مورد انواع ژنراتور ها ارائه شد و همچنین در مورد دیزل ژنراتور پرتابل نیز توضیحاتی داده شد که به صورت کلی تر نیز در مورد در پاراگراف بعدی صحبت خواهیم کرد.

نکات کلی در مورد دیزل ژنراتور پرتابل:

برای طراحی و تولید دیزل ژنراتور پرتابل باید نکات و عواملی را رعایت کرد که در کیفیت نهایی دیزل ژنراتور پرتابل بسیار تاثیر دارد در نظر داشته باشید که رعایت اصول استاندارد و ایمنی در ساخت دیزل ژنراتور پرتاب می تواند طول عمر آن را افزایش دهد و همچنین در برابر عوامل محیطی آن را نگهداری کند. نکات زیر از جمله مواردی هستند که برای تولید دیزل ژنراتور پرتابل در نظر گرفته می شوند.

  • در ساخت دیزل ژنراتور پرتابل باید از لاستیک متناسب با وزن دستگاه استفاده کنند.
  • در شاسی سیار دیزل ژنراتور باید علایم و چراغ های هشدار دهنده مورد استفاده قرار بگیرد.
  • باید به منظور تسهیل و انعطاف پذیری در حرکت از فنر استفاده کنند.
  • در تمامی قسمت های دیزل ژنراتور پرتابل بهتر است که از رنگ های الکترو استاتیک استفاده شود. البته استفاده از رنگ های کوره ای الکترو استاتیک در این زمینه توصیه می شود.
  • متناسب با وزن و همچنین توان دیزل ژنراتور پرتابل از ورق و شاسی باید استفاده شود.