قانون نصب پمپ آب در ساختمان

در
دسته بندی ها: خواندنی ها

قانون نصب پمپ آب در ساختمان و پرداخت هزینه ها

امروزه با وجود ساختمان های مرتفع، بحران کمبود آب به معضلی بزرگ تبدیل شده است که یکی از راه های مقابله با آن نصب پمپ آب و استفاده از آن می باشد. اما بدون شک نصب تجهیزات جدید در هر ساختمانی به رعایت قوانین ویژه نیاز دارد که تمامی مالکین باید از آن پیروی کنند. پیش از مطرح کردن این موضوع بهتر است بدانید که مشاعات، بخش هایی از ساختمان هستند که تمامی مالکین یا شرکا به صورت مستقیم و غیر مستقیم از آن استفاده می کنند.

طبق قوانین تعیین شده برای مشاعات، در صورتی که تاسیسات مشترکی در ساختمان نصب شده و یا تجهیزات مشترک قبلی به تعمیر نیاز داشته باشند، هزینه آن باید توسط تمامی مالکین پرداخت شود.

همچنین از آن جایی که این تاسیسات از جمله پمپ آب، میان تمامی واحدها مشترک هستند هیچ کس نمی تواند به دلیل عدم استفاده، از پرداخت هزینه ها سرباز بزند. در همین زمینه اگر اهالی یک ساختمان برای حل مشکل کمبود فشار آب تصمیم به نصب پمپ آب داشته باشند، تمامی مالکان ساختمان باید در پرداخت هزینه مشارکت داشته باشند.

البته در چنین مواقعی گاهی پیش می‌آید که واحدهای طبقه همکف به علت آنکه با مشکل فشار آب دست و پنجه نرم نمی کنند، از پرداخت هزینه ها خودداری می کنند اما باید بدانید که پرداخت هزینه های مربوط به مشاعات و تاسیسات مشترک، برای تمامی مالکان الزامی می باشد.

مهم ترین قوانین مربوط به نصب و تعمیرات پمپ آب ساختمان

همانطور که پیش از این گفته شد قانون نصب پمپ آب در ساختمان از مواردی است که باید توسط تمامی اهالی ساکن رعایت شود از همین جهت در ادامه برخی از مهم ترین قوانین موجود در منشورهای آپارتمان نشینی در خصوص نصب و نحوه استفاده از پمپ آب برای شما آورده شده است تا در صورت نیاز بتوانید از آن استفاده کنید:

اعمال تغییرات در پمپ آب

درباره این قانون باید بدانید که ایجاد هرگونه تغییر در پمپ آب اعم از تعمیرات، تغییر دادن محل نصب و تعویض آن و… تنها در صورت رضایت تمامی اهالی ساختمان قابل انجام خواهد بود. بنابراین هیچ شریک یا مالکی بدون اطلاع و اجازه سایر شرکا اجازه ندارد تا در مشاعات دخل و تصرف مادی داشته باشد.

سرباز زدن از پرداخت هزینه پمپ آب

گاهی اوقات پیش می آید که برخی مالکان از پرداخت هزینه های مربوط به پمپ آب خودداری می کنند. در این صورت طبق قانون نصب پمپ آب در ساختمان و منشور آپارتمان نشینی، باید مطابق زیر عمل کنید.

در مرحله اول مبلغ بدهی باید توسط مدیران ساختمان از مالک مورد نظر مطالبه شود. چنانچه مالک تا ده روز بعد از درخواست راضی به پرداخت هزینه ها نشد و مالک همچنان روی پرداخت نکردن بدهی پافشاری کند، شورای حل اختلاف محل آپارتمان در صورت تقاضای مدیران و ابلاغ اظهارنامه می تواند برای وصول وجه مورد نظر اجرائیه صادر کند.

علاوه بر آن مدیران می توانند برای حل این مشکل به مراجع قضایی شکایت کنند و دادگاه ها نیز موظفندکه  به اینگونه شکایات خارج از نوبت رسیدگی کرده و فرد متخلف را جریمه کنند. (این جریمه به نفع مجموعه و گاهی تا دو برابر مبلغ بدهی مالک متخلف خواهد بود.)

دسترسی تمام ساکنین به پمپ آب

دیگر قانون نصب پمپ آب در ساختمان که بسیار حائز اهمیت می باشد قابلیت استفاده و دسترسی به پمپ آب برای همه افراد ساکن در ساختمان است. طبق این قانون تمامی اهالی ساکن در ساختمان می توانند از پمپ آب استفاده کنند و کسی حق ندارد که مانع دسترسی آن ها به پمپ شده و یا آن را مسدود کند.

هزینه تعمیرات مربوط به پمپ آب ساختمان با مالک واحد است یا مستاجر؟

یکی از سوالات بسیار مهم در مورد قانون نصب پمپ آب در ساختمان و استفاده از آن، نحوه پرداخت هزینه هاست. در این زمینه باید بدانید که پرداخت هزینه های جزئی مانند قبوض، شارژ ماهیانه و.. به عهده مستاجر هر واحد می باشد و فرد مالک وظیفه ای در قبال آن ها ندارد، اما زمانی ساختمان نیاز به تعمیرات خاص دارد پرداخت هزینه ها به عهده مالک اصلی خواهد بود. به زبان ساده تر زمانی که پمپ آب ساختمان دچار مشکل می شود، فرد مستاجر باید به صاحب خانه اطلاع داده و مالک نیز باید هزینه تعمیرات آن را پرداخت کند.

توجه داشته باشید که طبق ماده ۵۰۲ قانون مدنی اگر مستاجر بدون اطلاع به صاحب خانه هزینه های لازم برای این تعمیرات را پرداخت کند، دیگر حق طلب کردن آن ها را نخواهد داشت. بنابراین به جای عجله کردن صاحب خانه را در‌ جریان بگذارید و به او زمان دهید تا مشکل را حل کند.

هنگام نصب پمپ آب باید به چه مواردی توجه کنیم؟

در قانون نصب پمپ آب در ساختمان، علاوه بر هزینه ها موارد دیگری نیز وجود دارد که به هنگام نصب باید به آن ها توجه کنید، از جمله مهم ترین این موارد می توانیم به نکات زیر اشاره کنیم:

  • پمپ آب باید در مکانی سرپوشیده نصب شود.
  • پمپ و مخزن تا حد امکان باید نزدیک یکدیگر نصب شده باشند.
  • فضای مناسب برای نصب پمپ آب باید به اندازه پمپ و مخزن در کنار هم جا داشته باشد.
  • سطح زیر مخزن باید صاف و هموار بوده و به گونه ای طراحی شده باشد که وزن آن را در حالت پر از آب تحمل کند.
  • حجم مخزن با توجه باید با توجه به میزان آب مورد نیاز ساختمان تعیین شود.
  • در هنگام سرما انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از یخ زدگی پمپ الزامی است.