نکات ایمنی در دیزل ژنراتور

در
دسته بندی ها: خواندنی ها

کلیه دستگاه های دیزل ژنراتور مجهز به مخزن سوخت و نشانه گر میزان مخزن سوخت گازوئیل جهت کارکرد حداقل یک روز می باشند که این مخزن سوخت معمولاً در داخل شاسی طراحی میگردد و در دستگاه های قدرت بالا مخزن سوخت به صورت جدا از شاسی و کوپله تعبیه می گردد. سوخت گازئیل به عنوان سوخت نسبتاً خطرناک نامیده می شوند و ذخیره سازی و توزیع آن لازم به رعایت برخی قوانین و نکات ایمنی می باشد. مهمترین دلیل آتش سوزی در دیزل ژنراتور ها ، رعایت نکردن در نحوه پر کردن تانک دیزل ژنراتور می باشد. همواره سطح شیب تانک دیزل ژنراتور قبل از پر کردن و همچنین هنگام استفاده از آن نیز باید کنترل گردد.مخزن سوخت در دیزل ژنراتورکنترل سیستم تهویه یکی از مهم ترین مسائل مربوط به نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور می باشد . سیستم تهویه از دو نظر حائز اهمیت است :

1. خروج گازی های سمی ناشی از کار کردن دیزل ژنراتور.

2. بهینه سازی سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور به منظور کاهش دمای موتور دیزل ژنراتور که باعث افزایش طول عمر دیزل ژنراتور می گردد.کاهش صدای حاصل از دیزل ژنراتوردر حالت کلی نحوه دسترسی به دیزل ژنراتور جهت تعمیر و نگهداری ، دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد. همواره سعی شود دسترسی به دیزل ژنراتور بسیار راحت ، ایمن و همچنین با امنیت بالا طراحی گردد به این دلیل که در صورت وجود موارد اضطراری کارشناسان به راحتی به اطراف دیزل ژنراتور دسترسی داشته باشند. سیستم تهویه هوای دیزل ژنراتورکارکردن یک دیزل ژنراتور همواره با آلودگی صوتی همراه می شود از این رو وجود یک کاناپی (کاور دیزل ژنراتور ) برای کاهش صدا حاصل از دیزل ژنراتور بسیار مناسب می باشد. همچنین کاناپی به عنوان محافظ فیزیکی دستگاه نیز کار برد دارد.

در صورت وجود اتاقک مخصوص دیزل ژنراتور استفاده از کاناپی اکیداً توصیه نمی گردد و کاناپی تنها جهت استفاده در محیط و فضای باز می باشد.نتیجه گیریمهمترین نکات ایمنی در راه اندازی یک دیزل ژنراتور عبارت است از :

1- از ریخته شدن سوخت بروی بدنه دیزل ژنراتور اکیداً جلوگیری بعمل آید.

2- اتصالات مربوط به سیستم سوخت رسانی همواره کنترل گردد ( در صورت عدم توجه منجر به آتش سوزی در دیزل ژنراتور و انفجار در موتور ژنراتور بنزینی خواهد شد )

3- از عدم وجود الکتریسته ساکن در تانک سوخت اطمینان خاطر حاصل گردد.

4- از قرار گرفتن موارد اشتعال زا در کنار دیزل ژنراتور جلوگیری بعمل آید.

5- از میزان توان خروجی موتور دیزل اطمینان حاصل گردد که در صورت افزایش دور موتور دیزل ، باعث سوخته شدن ژنراتور نگردد. دستگاه های دیزل ژنراتور می توانند انجام کارهایی را تضمین کنند که در آنها بسیاری از تجهیزات بدون هیچ اختلالی کار میکنند حتی اگر برق بطور ناگهانی قطع شود. همچنین در شرایطی که شما عازم یک سفر طولانی به خارج از شهر باشید دیزل ژنراتور ها و سایر مولد های برقی از جمله موتور برق ها می تواند کاربرد بسیار مهمی داشته باشد. در حال حاضر تمامی هتل ها ، بیمارستان ها ، پمپ بنزین ها ، سازمان های ارتباطی، واحد های تولیدی ، ساختمان های تجاری ، مجتمع های تفریحی ، صنایع بزرگ ، تاسیسات اضطراری، کارخانه های استخراج معدن و مراکز داده ای فناوری اطلاعات و ارتباطات و … نیازمند ذخیره برق بدون قطعی می باشند بنابراین یک پشتیبان مانند موتورهای دیزل ژنراتور می توانند بسیار پراهمیت باشند.