تفاوت ماله پروانه ای دستی با نفربر در چیست؟

در
دسته بندی ها: خواندنی ها

از جمله ماله های موتوری می توان به ماله پروانه ای دستی و نفربر اشاره کرد که هر یک از آن ها با یکدیگر متفاوت می باشند. ماله پروانه ای دستی از نظر قیمت، کیفیت و کارایی، ساختار ظاهری، کاربرد و… با ماله پروانه ای نفربر متفاوت می باشد.

ماله های موتوری دستی را برخلاف نوع نفربر آن ها بیشتر برای عملیات متوسط و کوچک استفاده می کنند.

استفاده از انواع ماله در ساخت و ساز ساختمانی

در روند بتن ریزی ساختمان ها از ماله های بسیار زیادی استفاده می شود که هر یک از آن ها به طور کلی کاربرد و کارایی خاص خود را دارند و در مواقع خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

از ابتدایی ترین نوع ماله ها که ماله دستی است تا ماله پروانه ای دستی و نفربر به عنوان جدیدترین و پیشرفته ترین نوع ماله ها هر یک برای خود کاربردهای خاصی دارند.

هر چند که به طور کلی تمامی این ماله ها از مدل های ساده تا پیشرفته آن ها به منظور یک کار و یک هدف مهم طراحی و تولید شده اند و آن هم چیزی جزء صاف و صیقلی نمودن سطح روی بتن ها یا سایر مصالح دیگر از جمله گچ نیست.

حال ممکن است هر یک از کارکنان ساختمانی با توجه به نوع نیاز خود در عملیات های عمرانی و پروژه های مختلف به هر یک از این ماله ها نیاز داشته باشند.

بنابراین علی رغم تولید نمونه های پیشرفته ماله ها باز هم نمی توان حتی از ابتدایی ترین نوع ماله ها هم بی نیاز شد و هر یک از آن ها را بایستی در موارد خاص خود مورد استفاده قرار داد.

در همین راستا در ادامه به ارائه تفاوت هایی میان دو مورد از انواع ماله ها یعنی ماله پروانه ای دستی و ماله پروانه ای نفربر پرداخته می شود تا با وجوه تمایز میان هر یک از این ماله های پروانه ای بیش از پیش آشنا شد.

استفاده از انواع ماله در ساخت و ساز ساختمانی

تفاوت ماله پروانه ای دستی با نفربر

ماله پروانه ای نمونه پیشرفته تر انواع ماله های دستی است که در زیر مجموعه های ماله موتوری قرار می گیرند. ماله های موتوری نیز  خود به دو دسته ماله پروانه ای دستی و نفربر تقسیم می شوند که هر یک از آن ها ویژگی های خاص خود را دارند و با یکدیگر متفاوت می باشند.

از جمله وجوه تمایز و تفاوت میان ماله پروانه ای دستی و نفربر می توان موارد زیر را برشمرد:

1-    تفاوت در شکل ظاهری و نوع کاربرد

اگر به شکل ظاهری یک ماله پروانه ای دستی با یک ماله پروانه ای نفربر توجه کرده باشید؛ به خوبی می توان تفاوت را احساس کرد. نوع کاربرد هر یک از این ماله های موتوری نیز با یکدیگر متفاوت می باشد.

به این صورت که در ماله پروانه ای دستی – همان طور که از نام آن مشخص است- اپراتور به صورت دستی آن را از مکانی به مکان دیگر هدایت می کند. این در حالی است که در ماله پروانه ای نفربر – که از نام آن کاملا مشخص است- اپراتور برخلاف نوع دستی ماله های پروانه ای، به مانند یک خودرویی به راحتی سوار بر آن می شود و آن را به هر طرف که بخواهد؛ حرکت می کند تا سطح روی بتن ها را با سرعت و سهولت بیشتری به پیش ببرد.

تفاوت ماله پروانه ای دستی با نفربر

2-    تفاوت در نوع نیاز به آن ها در عملیات عمرانی مختلف

در هر یک از عملیات عمرانی مختلف با توجه به حجم و اندازه های هر یک از ماله های پروانه ای، می توان ماله پروانه ای متناسب با آن پروژه را انتخاب کرد.

چرا که در عملیات های بزرگ معمولا از ماله پروانه ای نفربر استفاده می کنند که در ابعاد و اندازه های بزرگ تر می باشد و حجم زیاد آن سبب تسریع در روند کار می باشد و می توان بدون ایجاد خستگی اپراتور با امنیت بیشتر سطوح بیشتری از بتن را صاف و صیقلی نمود و اجرای این کار را با کیفیت به مراتب بیشتری به پیش برد. در سایر پروژه های دیگر استفاده از ماله پروانه ای دستی هم مورد استفاده قرار می گیرد.

3-    تفاوت در نوع تیغه ها و میزان زاویه گرفتن آن ها

ماله پروانه ای دستی و نفربر از نظر نوع تیغه ها و زاویه گرفتن آن ها با یکدیگر  متفاوت می باشد. به این صورت که نوع تیغه ها در ماله پروانه ای دستی در سه مدل 60، 90 و 120 سانتی وجود دارد.

این در حالی است که در ماله پروانه ای نفربر این تنوع وجود ندارد. از طرفی دیگر ماله پروانه ای از دیگر تفاوت ها میزان زاویه گرفتن این دو نوع از ماله های پروانه ای است که زاویه ماله موتوری دستی 15 و ماله نفربر 30 درجه است.

میزان زاویه گیری در ماله های موتوری در نهایت به جهت صیقلی دادن آن ها می باشد.

تفاوت ماله پروانه ای دستی با نفربر

4-    تفاوت در مدل روشن شدن دستگاه و کاربرد آن ها در زمان های مختلف

یکی از دیگر تفاوت های موجود میان ماله پروانه ای دستی و نفربر، ذکر این مطلب می باشد که ماله نفربر با یک استارت روشن می شود و با استفاده از پدال های گاز تعبیه شده در آن ها و نیز تنظیم سرعت چرخش تیغه ها حرکت می کند.

در حالیکه ماله موتوری دستی هندلی می باشد و با استفاده از هندل روشن می شود و اپراتور باید پشت آن بایستد و با استفاده از دستگیره های گاز و سرعت چرخش تیغه ها از ماله می توان از این دستگاه استفاده کرد.

ضمن اینکه این نوع از ماله های موتوری را نمی توان در شب به کار برد. چون فاقد سیستم نوردهی در شب می باشد. در حالیکه ماله پروانه ای نفربر دارای سیستم نور در شب است و در این بازه زمانی هم مورد استفاده قرار می گیرد.

5-    تفاوت در قدرت

به طور طبع ماله موتوری نفربر، قدرتی به مراتب بیشتر از ماله موتوری دستی دارد. قدرت ماله پروانه ای دستی 5 الی 4 اسب بخار است. در حالیکه ماله موتوری نفربر دارای 24 اسب بخار می باشد که نشان دهنده قدرت بسیار بالای آن ها در قیاس با ماله موتوری دستی است.

6-    تفاوت در قیمت

آخرین تفاوتی که میان ماله پروانه ای دستی با نفربر وجود دارد؛ در قیمت هر یک از آن هاست که با توجه به کیفیت و قدرت و کارایی ماله موتوری نفربر برای خرید آن ها باید هزینه بیشتری را صرف نمود.

شرکت شکیبا موتور آریانا با ارائه انواع ماله موتوری های روز دنیا در خدمت شما عزیزان میباشد.