مراحل تعویض تیغه کاتر آسفالت بر

در
دسته بندی ها: خواندنی ها

این همه از لزوم توجه تا رعایت تمامی نکات کلیدی و اصولی از تیغه کاتر آسفالت بر نگفتیم تا در نهایت نحوه تعویض آن را امری سخت و پیچیده جلوه دهیم؛ بلکه برعکس، مراحل تعویض تیغه کاتر آسفالت بر بسیار ساده و تقریباً عاری از هر گونه چالش است. کافی است یک آچار مناسب با سایز مهره اتصال دهنده تیغه بر شفت کاتر در اختیار داشته باشید و باقی کار بسته به میزان دقت و اندک مهارت شما انجام می‌ شود. اما قبل از آغاز به انجام مراحل تعویض تیغه کاتر، توجه به سه نکته الزامی است.

  • قبل از هر اقدامی برای تعویض، حتماً تیغه کاتر آسفالت مناسب را تهیه کرده باشید. تیغه کاتر انتخابی شما باید با سایز دستگاه هماهنگی داشته باشد و با توجه به نوع سطح تحت برش در یکی از مدل ‌های آسفالت و یا بتن بر انتخاب شود.
  • تا قبل از اتصال تیغه بر روی کاتر آسفالت بر و حتی پس از جدا کردن آن نسبت به نگهداری از آن بی توجه نباشید. هرگز تیغه جدید را به حالت پرتابی بر سطح زمین و یا هر سطح دیگری قرار ندهید. پرتاب تیغه به طوری که از پهنا فرود بیاید، باعث آسیب جدی آن خواهد شد.
  • باید دستگاه کاتر آسفالت بر شما کاملاً خاموش باشد. بر روی دستگاه کاتری که روشن است و در حالت آماده به کار قرار دارد، به هیچ حالت اقدام به تعویض تیغه کاتر آسفالت نکنید.

و اما مراحلی که باید قدم به قدم طی کنید تا تیغه کاتر آسفالت را به درستی تعویض کرده و بر دستگاه نصب کنید.

  • گام اول: تیغه کاتر آسفالت بر در محافظت یک قاب بزرگ و فولادین قرار دارد. این قاب برای تامین امنیت است و مانع از پرتاب خرده سنگ ها در حین عملیات برشکاری می شود. در گام اول، قاب محافظ را از روی تیغه کاتر بردارید. قالب حالتی متحرک دارد و به سادگی از روی تیغه کنار می ‌رود.
  • گام دوم: با توجه به نوع برشی که قرار است داشته باشید، سایز تیغه کاتر مناسب را انتخاب کنید. در توصیه های قبلی قید کردیم که توجه به نوع تیغه در مدل ‌های آسفالت و یا بتن بر امری جدی است؛ اما در این مرحله باید با توجه به عمق برش، تیغه مناسب با قطر کافی را انتخاب کنید. قطعاً با یک تیغه کاتر کوچک نمی توانید برش هایی عمیق بزنید.
  • گام سوم: یک آچار با سایز مناسب در اختیار گرفته، مهره نصب شده بر محور دستگاه کاتر آسفالت بر را باز کنید. اگر دستگاه فاقد تیغه است، احتمالاً برای باز کردن مهره با چندان مشکلی مواجه نباشید. اما اگر تیغه کاتر آسفالت قبلی بر محور دستگاه سوار است، قطعاً مهره مورد نظر ما در اتصالی کاملا محکم تیغه را نگه داشته است. خصوصا که حضور گرد و خاک رسوب کرده در اعماق محل اتصال، وضعیت آن را سخت تر کرده است. در چنین حالتی منطقی نیست که با آچار به جان مهره بیفتید. زیرا خطر هرز شدن مهره زیاد است. بهتر است با ضرباتی بر مهره، رسوب زدایی کنید. مقداری روغن کاری مهره در شل شدن آن مفید است.
  • گام چهارم: در این مرحله باید اقدام به درآوردن تیغه کاتر آسفالت بر قبلی از داخل شفت کاتر نمایید. اگر دستگاه دارای تیغه نیست، چنین مرحله ‌ای وجود ندارد. اما اگر قرار است تیغه قدیمی را باز کنید، بهتر است با هر دو دست پهنای تیغه را گرفته و آن را از داخل شفت دستگاه بیرون بکشید. احتمالاً این کار نیاز به اندک نیرویی داشته باشد. در این حالت متوجه لبه های تیز و برنده تیغه کاتر باشید تا دستان شما را نبرد. بهتر است از یک جفت دستکش صنعتی استفاده کنید.
مراحل تعویض تیغه کاتر آسفالت بر
  • گام پنجم: تیغه های فرسوده دیگر قادر به استفاده نیستند. می توانید آنها را دور بیاندازید. اما اگر هدف شما از تعویض تیغه کاتر، جابجایی آن با یک مدل با هدف کاربری متفاوتی است، احتمالا هنوز تیغه کاتر قبلی را می خواهید. پس با احتیاط و عاری از هر گونه خطر ضربه خوردن تیغه کاتر، آن را در محل امنی قرار دهید.
  • گام ششم: در این مرحله باید تیغه کاتر آسفالت جدید را بر محور دستگاه کاتر آسفالت بر نصب کنید. دقت کنید که تیغه باید از حفره استاندارد ۲۵ میلیمتری برخوردار باشد. در غیر این صورت به هیچ حالت نمی توانید تیغه را بر محور دستگاه نصب کنید. در امتداد توجه به رعایت حفره استاندارد در تیغه کاتر، سعی کنید که تیغه را به شکل کاملا مماس بر بخش نگهدارنده محور دستگاه کاتر قرار دهید. اتصال کج باعث تاب برداشتن تیغه می شود.
  • گام هفتم: مهره ای که در گام سوم با کمک یک آچار باز کرده ‌اید را حالا باید دوباره بر روی شفت دستگاه نصب کنید. اگر مهره کثیف و یا زنگار بسته است، آن را با یک فرچه سیمی به خوبی تمیز کنید. اگر مهره هرز شده است، بهتر است آن را تعویض کنید. مهره باید به راحتی بر محور دستگاه نصب شود. با کمک همان آچار مهره را به طور کامل سفت کنید. در انتها نیز باید قاب را دوباره سر جای خود قرار دهید.

به این ترتیب مراحل تعویض تیغه کاتر آسفالت بر تمام شده است و دستگاه شما آماده اجرای عملیات برش کاری است. احتمالاً این مراحل را ساده و عاری از هر گونه چالشی می ‌دانید؛ اما دقت کنید که در تمام مراحل نباید محور کاتر آسیب ببیند. محور آسیب دیده نمی تواند مهره را به شکل سفت و مطمئن نگه دارد و این خطر شل شدن تیغه را به دنبال خواهد داشت. مهارت در تعویض تیغه کاتر آسفالت مستلزم دقت و رعایت تمام نکات ایمنی در حین کار می باشد.