چرا خرید کمپکتور دست دوم به ضرر شماست؟

در
دسته بندی ها: خواندنی ها

ماشین آلات ساختمان سازی تا چه اندازه اهمیت دارند؟

ماشین ها ساخته شده اند تا برخی از فعالیت های ما را سهل تر، سریع تر و گاها ممکن سازند. شاید بدون حضور انواع ماشین ‌آلات هرگز نمی توانستیم بسیاری از فعالیت‌ ها را انجام دهیم.

مثلاً همین دستگاه کمپکتور که برای کوبش خاک طراحی شده است، از آن دست ماشین ‌آلات است که برای انجام عملیاتی که تا قبل از آن عملاً در توان انسانی نبوده، طراحی شده است.

طیف بسیاری از ماشین ‌آلات ساخته می ‌شوند تا فعالیت‌ های جاری و روزانه ما را سر و سامان بدهند. مانند یک خودروی شخصی که وظیفه ساده ای جز حمل و نقل ما را ندارد. اما برخی از ماشین آلات هستند که وظایف بسیار مهمتری از فعالیت های روزانه ما را بر عهده می‌ گیرند.

این ماشین ‌آلات قرار است کارهایی بکنند که در آینده حجم گسترده ‌ای از سرمایه ‌گذاری ‌ها، جریانات شهری، فعالیت ‌های صنعتی و اقتصادی و حتی جان انسان ‌ها را هدف می گیرند.

به عنوان مثال جمیع ماشین آلات ساختمان سازی را در نظر بگیرید. این ماشین ها ابداع شده اند تا جمیع فعالیت ‌ها برای احداث یک بنای عمرانی را در پیش بگیرند.

بنایی که می ‌تواند یک سازه ساده مسکونی تا یک بنای بزرگ ملی باشد. به هر صورت این ماشین آلات وظیفه دارند تا مقدمات ایجاد بهترین شرایط در ساخت بناهای عمرانی را فراهم کنند.

هر کدام از این ماشین ‌آلات باید در بهترین و کامل ترین شرایط کاری باشند تا پروسه ساخت بناهای عمرانی در بهترین حالت آن اجرایی شود.

یک ماشین خراب، نامطمئن، ضعیف و یا غیر تخصصی هرگز نمی‌ تواند فعالیت تخصصی خود را به درستی انجام دهد.

در نتیجه گویا در زنجیره پی در پی عملیات های سطح بالای عمرانی، یک حلقه ناقص و سست پایه پی ریزی شده است. همین حلقه ناقص است که آینده سازه را تهدید می ‌کند.

هر چه حلقه عملیات عمرانی در مقدمات امر باشد، خطر ناکارآمدی سازه‌ های عمرانی بیشتر می ‌شود. مانند همین دستگاه ساده که با عنوان کمپکتور از آن یاد می کنیم.

دستگاه با عنوان کمپکتور طراحی شده است تا خاک زیر پای بناهای عمرانی را بکوباند. آنچنان که خطر هر گونه نشست برطرف شود.

در این حالت دیگر خیال ما از احداث بناهای بلند مرتبه و حتی فضاهای محوطه های متنوع شهری راحت است. گویا دستگاهی با عنوان کمپکتور در اولین حلقه از زنجیره عملیات عمرانی قرار می ‌گیرد.

در این حالت اگر شما مجری عملیات عمرانی باشید، آیا علاقه دارید که این حلقه ابتدایی و کاملاً کلیدی را همراه با یک دستگاه معلوم الحال مانند کمپکتور دست دوم به انجام رسانید؟ آیا می توانید بر توانمندی ها و قدرت کارایی کمپکتور دست دوم اعتماد کنید؟ آیا حاضر هستید آینده سازه را و حتی مسیر پیشرفت پروژه را به کارکرد یک دستگاه مستهلک شده گره بزنید؟

اهمیت ماشین آلات ساختمان سازی بر هیچ کس پوشیده نیست. این ماشین ‌آلات وظایفی بسیار خطیر و کاملاً حساس دارند. پس باید در بهترین حالت خود باشند.

حال که در این بیان مقدماتی نیم نگاهی بر اهمیت وظایف اجرایی انواع ماشین آلات ساختمانی پرداختیم، می ‌خواهیم به دلایلی اثبات کنیم که احتمالاً اگر چه در مقدمات امر با خرید یک کمپکتور دست دوم با قیمت کمتر احساس رضایت داشته باشید؛ اما به یقین در حین اجرای عملیات عمرانی چنین حس و حالی را تجربه نخواهید کرد. دلایلی که شما را از خرید کمپکتور دست دوم منصرف می‌ کنند.

کمپکتور دست دوم یک تجهیز مستهلک شده است

اولین نکته ‌ای که باید در هنگام خرید یک کمپکتور دست دوم معیار کلیدی خود قرار دهید، مستهلک بودن آن است. این تجهیز یک خودروی دست دوم نیست که بگویید دست یک خانم دکتر بوده است و گویا فقط تا مطب می‌ رفته و باز می گشته!!!! یک ماشین تمام عیار ساختمان ‌سازی است و وقتی دسته دوم شده است، یعنی برای مدتی کاملاً طولانی در بطن سنگین ترین عملیات های عمرانی فعالیت کرده است. هیچ کس برای تهیه یک کمپکتور مدل بالاتر، نمونه قبلی را رد نمی ‌کند. اینجا عرصه خرید و فروش خودروهای شخصی نیست. اینجا ماجرای خرید و فروش ماشین آلاتی است که باید تا جانی دارند، برای صاحبانشان کار کنند و مطمئن باشید صاحب قبلی کمپکتور دست دوم، حسابی جان دستگاه مذکور را کشیده است. آن هم در بطن یک عملیات سنگین عمرانی که دائماً با گرد و خاک های فراوان و زمین های سنگلاخی همراه است. پس وقتی در باب یک کمپکتور دست دوم صحبت می کنید، مقوله استهلاک را فراموش نکنید. اما منظور از این مستهلک شدن دقیقا چیست؟ استهلاک در یک کمپکتور دست دوم را می ‌توان از چند جنبه مورد ارزیابی قرار داد.

  • صفحه فولاد این دستگاه قابلیت کافی ندارد. ماهیت طراحی تمام کمپکتورها در کوبش خاک از طریق صفحه ‌های فولادین است. این صفحه ها باید از سطحی کاملا صاف و صیقلی برخوردار باشند. در غیر این صورت نمی توانند کوبش یکنواختی را تأمین نمایند. اما وقتی دستگاه برای مدتی طولانی در عملیات کوبش خاک فعالیت کرده باشد، این صفحه های فولادین دیگر آن قابلیت صاف و صیقلی را ندارند. صفحه های فولادین کوبنده در لیست اقلام مصرفی انواع کمپکتور هستند. لذا پس از گذشت ساعت کار مشخصی آن را تعویض می کنند. اگر کمپکتور دست دومی که قصد خرید آن را دارید، از یک صفحه فولادین تازه برخوردار است، شاید بتوان این شرایط استهلاک دستگاه را نادیده گرفت؛ اما بعید است کسی پیدا شود که صفحه فولادین گران قیمت کمپکتور ها را تعویض کند و سپس برای فروش آن اقدام نماید.
  • وظیفه کمپکتورها در کوبش خاک است و این کوبیدن ها را از طریق ضربات متوالی و بسیار قدرتمند یک صفحه فولادین تامین می‌ کنند. هر ضربه کوبنده این صفحه ممکن است تا 1.5 تن قدرت را بر سطح زمین وارد کند. حال این عدد را بگذارید در کنار تعداد متوالی ای که در هر دقیقه از عملیات بر سطح زمین کوبیده می شود. از طرفی قطعا می دانید که هر عملی، عکس العملی دارد. لذا عکس العمل این کوبیدن ها مستقیم بر خود دستگاه باز می ‌گردد. دستگاهی که از مونتاژ پیچ و مهره ای و یا اتصالات جوش قطعات در کنار هم ساخته شده است، قطعا تحت تاثیر این بازگشت ضربات ماهیت ایده ‌آل خود را از دست داده است. کمپکتور دست دوم قطعاً از اتصالات شل شده و یا جوش های شکسته و ترک برداشته دارد. اگر هم همه چیز سالم باشد، قطعاً به زودی دچار این مشکلات خواهد شد.
  • موتور بنزینی کمپکتور دست دوم مورد نظر شما مدت ‌ها است که در حال تولید قدرت بالا برای حرکت کوبنده صفحه فولادین می باشد. در هر بار تکمیل عملیات کوبش خاک، فشار بسیار بالایی متوجه موتور بنزینی دستگاه کمپکتور می ‌شود. فشاری که قطعاً در مستهلک شدن آن تاثیرگذار است. موتورهای بنزینی، قلب تپنده کمپکتورها هستند. در عین حال این قلب تپنده از حضور قطعات و اجزای بسیاری ساخته شده است. وقتی با یک موتور مستهلک شده مواجه هستید، قطعا باید انتظار خرابی ‌ها و نواقص بسیار را داشته باشید. خصوصاً که کمپکتور دست دوم، مصرف سوخت بسیار بالاتری به نسبت از نمونه‌ های آکبند دارد.
  • کمپکتور دست دوم دقت کافی برای تکمیل عملیات کوبش خاک را ندارد. غالباً میل لنگ تعبیه شده در دستگاه که وظیفه تولید قدرت کوبش را بر عهده دارد، از محور ایده ‌آل خود خارج است و نمی ‌تواند نرم کاری یکنواختی را در کوبش صفحه فولادین تامین نماید. این مشکل در عین سادگی از معضلات بزرگ و لاینحل کمپکتور دست دوم است و بر دقت و کارایی سطح بالای دستگاه به شدت تاثیر می گذارد.
  • یک کمپکتور دست دوم فاقد گارانتی است و غالباً چندان اعتباری برای خدمات پس از فروش آن باقی نمانده است. همان طور که می دانید اکثر برندهای عرضه کننده ماشین آلات موتوری ساختمان سازی برای مدتی محدود محصولات خود را گارانتی می کنند و برای مدتی غالباً بیشتر از مدت زمان گارانتی، قابلیت خدمات پس از فروش را عرضه خواهند کرد. حساسیت کار یک ماشین ساختمان سازی مانند کمپکتور صفحه ای آنچنان بالا است که لازم است توجه جدی به حضور قدرتمند این گارانتی و خدمات پس از فروش داشته باشید. در حالیکه کمپکتور دست دوم احتمالاً خیلی از اعتبار گارانتی و خدمات پس از فروش آن گذشته است. لذا هزینه تا دردسرهای هر گونه خرابی تا تامین قطعات به پای شما نوشته خواهد شد.
  • یقین داشته باشید که حجم خرابی ‌ها در کمپکتور دست دوم بسیار بیشتر از یک محصول تازه است. به هر حال از ماشینی که سال ها در کار است و اکثر قطعات آن طول عمر مفید خود را سپری کرده اند، نباید انتظار عملکردی عاری از نقص و خرابی برای مدت طولانی داشته باشید. خرابی مساوی است با هزینه و هر چه این خرابی ها بیشتر باشد، هزینه تعمیرات و نگهداری از دستگاه افزایش پیدا می ‌کند. گاها این هزینه ها آنقدر زیاد است که قیمت آن به مراتب بیشتر از یک نمونه تازه و صفر کیلومتر خواهد شد.
  • شکیبا موتور با ارائه انواع کمپکتور های روز دنیا در خدمت شما عزیزان میباشد