آشنایی با پمپ های وکیوم

در
دسته بندی ها: خواندنی ها

پمپ وکیوم

پمپ وکیوم یا پمپ خلاء برای كاهش فشار گاز در یك حجم معین و به عبارت دیگر برای كاهش چگالی گاز به كار میروند.  بنابراین لازم است كه ذرات گاز از حجم برداشته شوند. اساساً دو دسته پمپ وکیوم وجود دارد:

الف) پمپهای وکیوم كه توسط آنها، ذرات گازی كه از حجم برداشته شده، در طول یك یا چندین مرحله متراكم سازی، پمپاژ میشود و به فضای اتمسفر، بیرون رانده میشود.  ذرات گاز بوسیله جابجایی یا انتقال ضربه پمپاژ میشوند.

ب) پمپهای وکیوم كه در آنها، ذرات گاز كه میخواهیم برداشته شوند، چگالیده شده و یا به شكلی، مثلا شیمیایی، به سطح یك جامد مقید میشوند، كه این سطح خود بخشی از مرز حجم مورد نظر را تشكیل میدهد.

وکیوم صنعتی - پمپ وکیوم

انواع پمپ وکیوم

1. پمپ های دورانی رینگ مایع

پمپ های دورانی رینگ مایع بر دو قسم هستند یک مرحله ای (روتور چمبری – Rotor Chamber)  و  دو مرحله ای (با سو پاپ – Side Plate)  که هم به عنوان پمپ وکیوم و هم کمپرسور هوا (گاز) مورد استفاده قرار می گیرند.

پمپ های وکیوم دورانی رینگ مایع از دو قسمت اصلی روتور (شفت و پروانه) و بدنه (سیلندر و سر سیلندر ها) تشکیل شده است .

حركت دوراني و خارج از مركز پروانه حول محور پمپ در داخل سيلندر محتوي آب سبب تشكيل رينگ آب مي گردد. در جهت دوران با ورود و خروج مداوم پره ها در داخل آب، حجم بسته فضای بين دو سر سيلندر، هر دو پره و جداره داخلی رينگ آب در يك طرف افزايش می يابد (ناحيه مكش) و عمل مكش صورت می گيرد و در طرف ديگر كاهش يافته (ناحيه دهش) و عمل تراكم انجام می پذيرد .

عمل خنک كردن پمپ بوسيله آب انجام می گيرد و می توان از كندانس (Condensation) ذرات آب همراه هوای خروجی و برگشت آن به پمپ نيز استفاده نمود كه در نتيجه خنک شدن پمپ و تثبیت درجه حرارت عمل تراكم بصورت ايزوترمال (Iso-thermal) صورت مي پذيرد .

2. پمپ وکیوم بلوئر

مکانیسم عمل بلوئر

دو روتور که متقارن می باشند در جهت مخالف یکدیگر در چرخشند. سیال مورد انتقال وارد فضای اطراف روتور ها می شود و از دهانه ورودی به وسیله چمبر های شکل گرفته بین روتور ها و Housing بلوئر به دهانه خروجی منتقل می شود.. هر چرخش روتورها باعث جابجائی و کمپرس حجم معینی از سیال (Scoop volume qo) می شود که واحد آن لیتر در دوران (litre/revolution) می باشد.

هوای متراکم شده کاملاً عاری از روغن (Oil-free) می باشد. عمل خنک کردن بلوئر از طریق تبادل حرارت با هوای محیط انجام می شود.

پمپ وکیوم بلوئر از قسمتهای اصلی ذیل تشکیل شده است:

روتورها

بر حسب سایز، از جنس چدن مقاوم مخصوص یا فولاد می باشند که در مرحله آخر بالانس دینامیکی هستند.

چرخ دنده ها

از نوع مورب (Helical) و از جنس فولاد مخصوص می باشند.

بیرینگها

روتورها توسط بیرینگ ها در جای خود قرار می گیرند. سیستم روانکاری به صورت حمام روغن با مکانیسم پرتاب روغن به بیرینگ ها و چرخ دنده ها انجام می شود.

سیل کننده ها

چمبر انتقال دهنده توسط یک سری رینگ پیستون از مخزن روغن جدا و سیل می گردد.

سیلندر و سر سیلندر ها

از جنس چدن خاکستری با کیفیت بالا می باشند که و نیازی به سیستم خنک کننده ندارند.

موارد مصرف پمپ وکیوم :


پمپ های وکیوم در صنایع مختلف استفاده می شود نظیر:
• صنصت قند : ایجاد خلا در سیستم های تغلیظ
• نیروگاه ها : کندانسور خلاتوربین های بخار
• صنایع غذایی : سیسم های اواپراسیون
• بیمارستان ها : سیستم ساکشن مرکزی
• معادن و فلزات : ریخته گری در خلا ، کنستانتره