پوشاندن درز ها، ترک ها و مفاصل کف با کفپوش اپوکسی

در
دسته بندی ها: خواندنی ها

پوشاندن مفاصل، ترک­ها و درز­های کف یکی از موضوعاتی است که به نظر می رسد همه در مورد کاربرد کفپوش اپوکسی بحث می کنند. یکی از مزایای بزرگ کفپوش اپوکسی، ظاهر یکپارچه آن است، بنابراین ما نمی خواهیم هیچ گونه مفصل، درز و ترکی نمایش داده شود و این جایی است که بحث شروع می شود: آیا ما باید درز­ها را پوشش دهیم، و اگر بله، چه باید بکنیم؟ ما باید با توافق در مورد آنچه که ما به آن درز، مفصل و ترک می­گوییم، شروع کنیم.

به طور کلی، دو نوع اتصال کف وجود دارد که ما در این مقاله بحث خواهیم کرد: درزهای ساختاری (ترک کف) و اتصالات بتنی. رویکرد مورد نیاز برای مقابله با هر کدام بسیار متفاوت است، بنابراین در زیر هر دو مورد را به طور جداگانه تجزیه و تحلیل می کنیم.

مفاصل ساختمان (ساختاری):

این مفاصل بزرگ بوده و معمولا عریض هستند (۱-۲ سانتیمتر معمول است). حرکات ساختمان ناشی از شرایط آب و هوایی، تنش­های حرارتی و… میتواند دلیل به­ وجود آمدن این ترک ­ها باشد. این نوع ترک­ ها معمولا در ساختمان های بزرگ (که معمولا بیش از ۳۰ متر طول دارند) اتفاق می­افتند. این نوع ترک و مفاصل نباید با کفپوش اپوکسی پوشانده شود.

اپوکسی یک ماده سفت و سخت است که اجازه حرکت کمی را می دهد. مفاصل ساختمان باید آزادانه حرکت کنند و به همین دلیل است که کفپوش اپوکسی پوشش مناسبی برای این نقطه نخواهد بود، زیرا انعطاف پذیری ندارد. اگر یک درز(مفصل) ساختمان را پر کرده و با کفپوش اپوکسی پوشش دهیم، اپوکسی احتمالا در آینده خواهد شکست. این همان چیزی است که در تصویر زیر اتفاق افتاده است:

پس چه کاری می توان انجام داد؟ بهترین راه این است که از پوشش درز و مفاصل استفاده کرد. این کاور معمولا از آلومینیوم ساخته شده و به کف در دو طرف مفصل اتصال داده می­شود. اساسا ما یک پل فلزی متصل به دو طرف ساختمان ایجاد کرده ایم و سطح زیر می تواند آزادانه حرکت کند.

یک راه حل دیگر این است که این اتصالات را با یک ترکیب الاستیسیته ضخیم پر کرد (مانند یک ترکیب لاستیکی سیاه). از درزگیر پلی یورتان استفاده نکنید زیرا این محصولات برای ضخامت های بزرگ طراحی نشده ­اند و حتی اگر برای این نوع درزها قابل استفاده باشند، قیمت تمام شده بسیار بالا می­ رود.

مفاصل بتنی:

حال به سراغ اتصالات بتنی می­رویم. این اتصالات معمولا پس از بتن ریزی در کف ایجاد می­شوند. به طور معمول آنها در هر ۱۰-۵ متر، در عمق ۵ میلیمتر و عرض ۵ میلیمتر ایجاد می­شوند.

این اتصالات اجازه می­دهد که بتن در طول فاز پخت توانایی انقباض و انبساط را داشته باشد. همچنین این مفاصل می­توانند در مدیریت توزیع بار یک طبقه کمک کنند.

این اتصالات کف می تواند با کفپوش اپوکسی پوشیده شود. در حقیقت آنها باید با اپوکسی پوشش داده شود تا داخل درزها خاک و گرد و غبار جمع نشود. اما برای پر کردن این مفاصل راه مناسب استفاده از مواد الاستیک سخت است. این مواد باید به اندازه کافی سخت و البته الاستیک باشد تا جابجایی در بتن را ممکن می سازد و همچنین باید قابلیت رنگ شدن داشته باشد.