منبع تحت فشار چیست و چگونه کار میکند؟

در
دسته بندی ها: خواندنی ها

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که مخزن رنگی روی پمپ بسته شده است، چیست و چه کاربردی دارد. این مخزن‌ها تحت عنوان‌هایی مثل منبع تحت فشار، منبع انبساط بسته، مخزن تحت فشار و…. شناخته می‌شوند و همچنین در رنگ‌ها و سایزهای مختلفی در بازار عرضه می‌گردند.

اساس کار منبع تحت فشار:

 کاربرد منبع تحت فشار به این صورت است که یک تیوپ در داخل منبع تحت فشار قرار دارد، با گاز نیتروژن یا هوا داخل منبع و فضای پشت تیوپ را پر می‌کنند و در اثر فشار این هوای فشرده پشت تیوپ آب درون لوله‌ها با فشار کافی جریان می‌یابد. این تیوپ میان منبع فلزی و فلنج محکم شده و موجب آب‌بندی منبع تحت فشار نیز می‌گردد. به عبارت دیگر با استارت پمپ ، آب پر فشار در حالیکه آب مصرفی را تامین می‌کند بعد از بستن شیر توسط مصرف کننده تا زمان رسیدن فشار داخل لوله‌ها و منبع تحت فشار به فشار ماکسیمم که قبلا روی فشار سنج یا pressure switch ست شده است به پمپاژ ادامه می‌دهد از طرفی اگر مصرف‌کننده دیگری شیر آب را باز کند و میزان آب مورد نیاز آن کم باشد مثلا برای مسواک زدن یا دست شستن و… پمپ روشن نخواهد شد تا زمانی که خروج آب ذخیره شده در منبع تحت فشار باعث رسیدن فشار داخل شبکه به فشار مینیمم نگردد. و زمانی جریان برق پمپ به کمک فشارسنج برقرار شده و پمپ شروع به کار می‌کند که میزان آب مصرف شده باعث افت فشار تا نقطه مینیمم شده باشد.

 لازم به ذکر است هر چه مخزن تحت فشار حجم آب ذخیره بیشتری داشته باشد و بزرگتر باشد تعداد دفعات استارت و استاپ پمپ کاهش یافته که باعث افزایش عمر پمپ، مخزن تحت فشار و همچنین کاهش مصرف برق می‌گردد.

نحوه اتصال منبع تحت فشار به پمپ:

منبع تحت فشار برای پمپ‌هایی که توان یک اسب و بالاتر را دارند استفاده می‌گردد از آنجایی که منبع تحت فشار برای ذخیره کردن آب و ارسال آن به خروجی آب به کار گرفته می‌شود باعث می‌گردد تا عمر پمپ آب بیشتر شود زیرا پمپ با هر بار باز شدن شیر آب شروع به فعالیت نمی‌کند.

منبع تحت فشار را همراه با درجه فشار، پنج راهی و کلید خودکار به پمپ آب وصل می‌کنند. با استفاده از این قطعات هنگامی که شیر آب باز شود  ابتدا آبی که درون منبع تحت فشار وجود دارد تخلیه می‌گردد. اگر شیر آب همین طور باز بماند در این هنگام فشار داخل منبع تحت فشار افت می‌کند زیرا آب آن تخلیه شده و بلافاصله از طریق سوئیچ فشار فرمان راه‌اندازی پمپ آب صادر می‌گردد و پمپ آب در مدار قرار می‌گیرد تا افت فشار آب را جبران نماید.

فشار منبع تحت فشار چگونه تنظیم می‌شود؟

فشار گاز نیتروژن یا هوایی که پشت تیوپ منبع انبساط بسته پر می‌شود به ارتفاع ساختمان، تعداد واحدها و متراژ آنها ، قطر لوله و … بستگی دارد.

   البته لازم به ذکر است منبع تحت فشار در صنایع متفاوت مثل پمپ‌های آب خانگی، پمپ آب آتش‌نشانی، پمپ صنعتی و… کاربرد دارند و در واقع همان‌طور که ذکر شد منبع تحت فشار برای بهبود فرآیند خودکار کردن پمپ به کار می‌رود به همین علت باتوجه به اینکه برای چه صنعتی مورد استفاده است در سایزهای مختلف بین ۸ لیتر تا ۵۰۰ لیتر تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حال ممکن است این سوال پیش آید که اندازه حجم منبع تحت فشار و یا بزرگ بودن آن باعث فشار آب حاصله‌ی بیشتر می‌شود؟

جواب این سوال خیر می‌باشد زیرا افزایش فشار آب خروجی به پمپ بستگی دارد و منبع تحت فشار تنها با ذخیره مقدار معینی آب در خود مانع روشن و خاموش شدن مداوم پمپ آب شده، از این رو در مصرف برق صرفه‌جویی می‌کند.

به عبارتی می‌توان گفت اگر می‌خواهید ذخیره آب بیشتری داشته باشید و پمپ پشت سر هم روشن نشود باید منبع تحت فشار بزرگتری بخرید.

لازم به ذکر است که هرچه توان پمپ آب بیشتر باشد فشار بیشتری به تیوپ منبع انبساط بسته وارد می‌شود پس اگر برای ساختمان‌هایی با ارتفاع زیاد، منبع تحت فشار کوچکی انتخاب کنیم به دلیل اینکه توان پمپ آب زیاد است امکان دارد تیوپ داخل آن بترکد. بنابراین باید منبع تحت فشار متناسب با تعداد طبقات و تعداد واحدها خریداری کرد