معرفی آچارها و کاربردشان

در
دسته بندی ها: خواندنی ها

آچار فرانسه

معرفی آچار ها و کاربردشان آچار فرانسه از نوع آچار های تخت است که دهانه آن توسط یک پیچ تنظیم روی دسته کوچک و بزرگ میشود، برخلاف اسمی  که در ایران به آن معروف شده اولین بار توسط یک انگلیسی در سال 1842ساخته شد و طی سال های بعد توسط افراد مختلف تکمیل شد و بهبود یافت تا سال 1891که یک سوئدی آن را به شکل فعلی آن ساخت.

مهره ها با توجه به کار کردشان در اندازه های مختلفی ساخته می شوند، لازم است تا برای هر مهره آچار ها را با خود حمل کنند.برای رفع این مشکل آچار هایی طراحی شدند که نوک آن ها قابل تنظیم هستند با آچار فرانسه می توان طیف وسیعی از پیچ و مهره را باز و بسته کرد آچار فرانسه جزء بهترین و مهم ترین آچار ها به شمار می آید.

معرفی آچار فرانسه

آچار فرانسه نسبت به زبانه ثابت آن مقاومت بیشتری در برابر فشار دارد اغلب آچارها حدودا 15درجه به سمت قسمت متحرک زاویه دارد که باعث کمتر شدن فشار وارده به قسمت متحرک می شود به علاوه این زاویه باعث میشود تا آچار مناسب برای هیچ سایز خاصی طراحی نشده، ممکن است کامل رو بعضی از پیچ ها کامل چفت نشود و باعث خورده شدن سر پیچ های نرم شود.

جنس آچار فرانسه از فولاد کروم وانادیوم است اما مدل هایی از جنس تیتانیوم که هم سبک تر و هم مقاوم تر می باشد نیز وجود دارد که باعث میشود محبوب تر از فولاد کروم وانادیوم باشد، با اینکه این آچار ها تنظیم شونده هستند دهانه آن ها به حد معینی باز یا بسته میشود به همین دلیل است که آچار فرانسه در سایز های مختلف تولید می شود.

معرفی آچار ها و کاربردشان

آچار کلاغی

نوعی انبر است  که از دو آرواره تشکیل شده. و بر خلاف انبر های دیگر یکی از آرواره ها می تواند در طول دسته نسبت به دیگری حرکت کند و به این ترتیب آرواره ها که با دسته یک زاویه 45 تا 60 درجه می سازند، مجموعه ای از سایز های مختلف برای دهانه انبر به وجود می آورند بدون اینکه نیاز باشه دهانه انبر باز یا بسته شود.

این انبر اولین بار در سال 1934 ساخته شد. از این وسیله برای باز بست کردن لوله ها و همچنین پیچ و مهره ها و نگه داشتن و سفت کردن اشیایی با شکل های غیر معمول استفاده می شود.

کاربرد آچار ها

برای باز و بست کردن یا جلو گیری از چرخیدن پیچ و مهره با استفاده از نیروی گشتاوری است که دسته بلند آن ایجاد میکند. حداقل قدمت این ابزار به قرن 15 میلادی بر میگردد.

در آچار های کوچک بهترین جنس آنها کروم وانادیوم می باشد، آچار ها به طور کلی در دو نوع تخت و رینگ به تولید میرسند و از آنجا که پیچ و مهره ها در سایز های مختلفی ساخته میشود.آچارها در اندازه های متناسب با آن ها طراحی و تولید میشوند.

تعدادی از پر کاربرد ترین آچار ها را در ادامه با هم بررسی میکنیم .

آچار تخت

یک تکه است که دهانه آچار به شکل uو ممکن است یک سر یا هر دو  سر آن دهانه پیچ خور داشته باشد که این دهانه با دسته آچار یک زاویه حدودا15درجه می سازد،این زاویه به استفاده کننده اجازه حرکت و مانور بیشتری میدهد.

آچار رینگ

آچاری یک تکه است و شبیه آچار تخت با این تفاوت که انتهای آن به جای شکل U،به شکل یک حلقه بسته است که پیچ داخل آن میشود.این حلقه از داخل شش ضلعی می باشد و مناسب برای پیچ های شش ضلعی هستند.

علاوه بر شش ضلعی مدل 12ضلعی این آچار ها نیز وجود دارد که به فرد استفاده  کننده این امکان را میدهد تا در فضای محدود ،زوایای بیشتری برای جا انداختن آچار داشته باشد.

مدلهای  8ضلعی این آچارها هم برای مهره های مربعی ساخته شده است. در برخی از موارد ملاحظه میشود که که پیچ رو سطحی قرار گرفته که پس از سفت شدن آن داخل سطح فرو میرود یا هم سطح با آن میشود در این مواقع اگر آچار تخت باشد نمی توان با آن پیچ را چرخاند.

به همین منظور آچارهای رینگ معمولا یا در انتها زاویه دار هستند یا دسته به طور عمودی امتداد پیدا میکند تا با فاصله از نوک آن قرار بگیرد.

معرفی آچار ترکیبی

یعنی یک سر آن تخت و سر دیگر رینگ قرار گرفته ترکیبی از دو مدل رینگ و تخت است.

معرفی آچار کوتاه

باز و بسته کردن مهره در جایی که فضای کافی برای آچار های بلند وجود ندارد استفاده میشود.

آچار بکس

قسمت انتهایی آن که باید پیچ را داخل اش کرد یک قسمت استوانه ای قرار گرفته که  سری های مختلف با شکل ها و اندازه های مختلف داخل این قسمت میشوند. به این ترتیب با داشتن فقط کرد تا لازم نباشد یک مجموعه ابزار را برای هر کاری با خودمان جا به جا کنیم.

آچار های جغجغه ای

نوعی آچار رینگ است داخل حلقه یک چرخ جغجغه به کار رفته.

زمانی که یک آچار معمولی را داخل پیچ کرده میچرخانیم چه برای بستن و چه برای باز کردن پیچ و مهره زاویه دسته تغییر میکند، ممکن است فضا برای چرخش بیشتر دسته وجود نداشته باشد که فرد را مجبور به خارج کردن آچار و دوباره داخل کردن آن می کند.

اما در این وسیله چون نیازی به این کار نیست باعث میشود سرعت کار بالاتر برود، معمولا شبیه آچار بکس سری ها قابل تعویض دارد و برای فضا های بسته که امکان چرخش به راحتی وجود ندارد وهمچنین در جای دیگری برای بالا بردن سرعت کار استفاده میشود.

به طور معمول امروزه این ابزار را با مدل بکس ترکیب میکنند و مدلی تولید میکنند که هم جغجغه ای باشد و هم سری های قابل تعویضی داسته باشد.

آچار های چکش خور

سر آن یک آچار تخت یا رینگی قرار گرفته و انتهای آن به شکل یک قالب صاف است. ابتدا پیچ یا مهره مورد نظر خو را با دست تا حدی سفت میشود سپس قسمت پیچ خور آچار را داخل پیچ قرار میگیرد و برای بستن پیچ به انتهای آن با چکش ضربه زده می شود.

این ضربه باعث میشود پیچ با نیروی بسیار زیادی باز یا بسته میشود و در صورت بسته شدن به شدت در جای خود محکم باقی میماند.

در مواردی که لازم است پیچ و مهره بسیار سفت و محکم باشند و همچنین جاهایی امکان استفاده از آچار با دسته بزرگ برای وارد کردن نیروی زیاد وجود ندارد استفاده میشود.

آچار های سرعتی

از دسته بکس با سری قابل تعویض است که به دلیل شکل خاص آن به جای مدل جغجغه ای استفاده می شود تا بدون در آوردن آچار از مهره آن را باز و بسته کرد.

البته باید در نظر داشت که بر خلاف آچار جغجغه ای این مدل به فضای زیادی برای چرخیدن نیاز دارد و معمولا از آن در اتومبیل و تعمیرگاه های استفاده میشود.

معرفی آچار چرخ

برای بازو بسته کردن پیچ های چرخ اتومبیل استفاده میشود و چهار سر دارد که هر سر آن برای یک سایز مهره مناسب است و به ظور معمول این چهار سایز 17-19-21-22هستند.

آچار پین

برای بازو بسته کردن نوعی پیچ به کار می رود به اسم spanner که از دو سوراخ تشکیل شده است استفاده میشود، این پیچ ها به این دلیل طراحی میشوند تا بخاطر شکل خاصشان هر کسی امکان باز کردن آنها را نداشته باشد.