روش های کف سازی سوله های صنعتی

در
دسته بندی ها: خواندنی ها

برای رسیدن به چنین مقاصدی باید از نوعی سطح مقاوم و مناسب استفاده کرد که طول عمر بالایی نیز داشته باشد. در ادامه به مواردی که می توان برای کفپوش کردن سطح سوله های صنعتی استفاده کرد اشاره خواهیم کرد.

1-کف سازی با بتن سخت

اولین روشی که برای این کار استفاده می شود، مربوط به بتن سخت است. بتن سخت در واقع یک لایه محافظ و عایق به قطر چند سانتی متر است که به دلیل ترکیباتی که دارد اعم از نوع و شکل و فرمولاسیون دانه بندی و نوع و عیار سیمان و سایر افزودنیها مجاز مانند روانساز و رنگ به لایه زیرینش که همانا بتن کف در حال اجرا میباشد چسبیده و به هیچ وجه جدا نمی شود.

و در واقع پوششی برای بتن کف خواهد شد که محافظت میکند از بتن کف سوله در برابر سایش و ضربه و ترک و تخریب و تا حدی عایقی خواهد شد در برابر نفوذ آب و روغن و مواد شوینده و ضد عفونی کننده.

که این امر طبعا باعث افزایش عمر بتن کف سوله به میزان چندین دهه میشود و سبب جلوگیر از اتلاف هزینه های ترمیم و حتی اجرای مجدد کف خواهد شد و به واسطه این امر صاحبان صنایع و پرسنل آن با خیالی راحت میتوانند به فعالیتهای تولیدی و اقتصادی خود بپردازند و در صورت اجرای درست و زیبا سازی آن پوشش به واسطه ساب و یا انتخاب کفپوش بتنی سخت رنگی علاوه بر این موارد از دیدن و فعالیت بر روی آن کف نیز لذت ببرن که به طبع این امر میتواند بسیار در بازده ای فعالیت پرسنل اثر بگذارد.

نکته بسیار مهمی در مورد بتن سخت وجود دارد که در خصوص لایه زیرین آن است. لایه زیرین بتن سخت باید بتن جدید و تازه باشد. تازه بودن بتن به معنای آن است که حداکثر از زمان بتن ریزی آن چندین ساعت، (بسته به دمای هوا و زمان گیرش بتن ) نگذشته باشد.

2-کف سازی سوله های صنعتی با اپوکسی

دومین روشی که پس از بتن سخت مورد استقبال مردم و مهندسان ساختمان سازی قرار گرفته است، روش کف سازی سوله های صنعتی با استفاده از اپوکسی است. اپوکسی نیز همچون بتن سخت برای پوشش دادن کف سوله های صنعتی بزرگ و کوچک بسیار مناسب است.

تمام ویژگی هایی که برای کف بتن ریزی شده با بتن سخت مطرح هستند، برای کف اپوکسی شده نیز وجود دارند؛ تنها تفاوتی که در این بین وجود دارد آن است که کفپوش اپوکسی که برای کف سازی سوله های صنعتی استفاده می شود باعث می شود تا میزان نور داخل سوله چندین و چند برابر حالت عادی زیاد شود و همین موضوع می تواند این روش از کف سازی را برای داخل سوله ها بسیار مناسب تر از بتن سخت کند.

3-کف سازی سوله های صنعتی با پلی یورتان

روش سوم که جدیدترین روش کف سازی محسوب می شود، به روش پلی یورتان معروف است. در این روش علاوه بر افزایش نور محیط تا چندین برابر حالت عادی، محکم بودن و مقاوم بودن کفپوش نسبت به ترک، نشست، تحمل فشارهای زیاد و…، می توان از طیف های رنگی مختلف پلی یورتان به همراه مستحکم بودن این کفپوش در برابر باد و باران و…اشاره کرد.

به طور مثال اگر سوله برای انبار و یا کارگاهی باشد که دائما نیاز به شستوش داشته باشد، بهتر است از روش اپوکسی یا پلی یورتان استفاده کنید که هم نسبت به شستشوی مداوم آب و مواد شوینده مقاوم است و هم آن که به دلیل استفاده های مکرر از آن، هیچ گونه آسیبی نمی بیند.