مهمترین موارد قبل از راه اندازی ماله پروانه ای:

در
دسته بندی ها: خواندنی ها

یکی از مهمترین و کلیدی ترین ابزارها در به کارگیری ماله پروانه ای، تیغه ماله پروانه ای هستند که به طور مستقیم در تماس با بتن قرار دارد. از اصلی ترین مواردی که قبل از ماله کشی سطح حتما باید چک گردد سلامت تیغه می باشد. حتما چک شود که تیغه ماله پروانه ای دچار خم شدگی نبوده و کاملا صاف می باشد، تا از آسیب رساندن تیغه ها به سطح بتن در حین عملیات ماله کشی جلوگیری به عمل آید. همچنین اپراتور باید اطمینان حاصل کنند که تیغه ماله به صورت تراز و به درستی نصب گردیده است.

تشخیص زمان تعویض تیغه ماله پروانه ای:

زمانی که تیغه ماله پروانه ای فرسوده می گردد، اپراتور به راحتی می تواند این امر را تشخیص دهد. نحوه تشخیص از آن طریق بوده که تیغه ماله در مناطق ساییده شده بسیار نازک گردیده و پوست آن ور می آید و همانند فویل آلمینیومی می گردد. به وجود آمدن این موارد نشان از زمان تعویض تیغه ماله هلیکوپتری دارد.

نکته مهم آنکه بدانیم حتی اگر یکی از تیغه های ماله پروانه ای فرسوده و پوسته پوسته گردیده، باید تمامی تیغه ها تعویض و با تیغه نو جایگزین شوند تا سطح بتن با کیفیت بالایی ماله کشی گردد و هماهنگی و توازن در حین ماله کشی بهم نخورد و ماله پروانه ای بر روی سطح بتن رده نیاندازد.

گریس کاری تیغه ماله موتوری:

برای کم کردن سایش در تیغه ماله پروانه ای، بازوهای ماله باید هر 50 ساعت یکبار گریس کاری شوند. بازرسی تیغه ها به صورت دوره ای نیز لازم الاجرا بوده تا از این امر مطمعن شوید که تیغه قبل 50 ساعت کاری نیاز به گریس کاری ندارد و به صورت خشک کار نمی کنند. این موضوع را مدنظر داشته باشید که بتن بسیار ساینده بوده و خشک کار کردن تیغه ماله پروانه ای از عمر آن به شدت می کاهد، بنابراین جلوگیری از خشک کار کردن تیغه ها باعث افزایش عمر تیغه ماله موتوری و صرفه جویی در هزینه ها می گردد.

همچنین برای جلوگیری از خطرات احتمالی حتما از تیغه های تایید شده در ابعاد و اندازه های استاندارد استفاده نمایید. همچنین تمامی تیغه ها باید در محفظه مناسب نگهداری شوند.

بررسی کلید توقف اضطراری ماله

در مورد اکثر ماشین آلات ساختمانی چندین مورد اصلی بوده که حتما باید قبل از شروع به کار به دستگاه آن ها را بررسی نمود. پس از بررسی تیغه ماله پروانه ای که به آن اشاره شد، نوبت به بررسی دستگیره یا دگمه توقف اضطراری دستگاه می رسد. برای اطمینان از صحت عملکرد سوئیچ توقف اضطراری آن را در حالت ON قرار داده و دستگاه را استارت کنید. سپس سوئیچ را به حالت OFF تغییر حالت دهید، در صورت صحیح کار کردن موتور دستگاه باید سریعا از کار بیافتد. همچنین دکمه دستگاه باید بدون هیچ نوع گیر و مانعی به راحتی بر روی حالت های ON و OFF برود.

نکته: در بعضی از پروژه های ساختمانی اپراتورها کلید قطع اضطراری را از کار انداخته تا کار کردن با دستگاه برای آن ها راحت تر گردد. اما این امر بسیار خطرناک بوده و اکثر حوادث غیرمترقبه و غیرقابل جبران در حین کار با ماله پروانه ای همچون رها شدن ماله از دست و آسیب به اپراتور به همین دلیل رخ می دهد.

بررسی روغن موتور ماله پروانه ای:

روغن موتور ماله باید به صورت روزانه چک گردیده و بعد از هر 50 ساعت کاری به طور کامل تعویض گردد. واسکازین گیربکس هر 1 سال یکبار باید جایگزین گردد.

بررسی فیلتر هوا ماله هلیکوپتری:

فیلتر هوا نیز قبل از هر بار استفاده از دستگاه باید بازرسی و در صورت نیاز تعویض گردد. شرایط کاری و آب و هوایی یکی از عوامل تاثیرگذار در مورد طول عمر فیلتر هوا می باشد. کار کردن با ماله هلیکوپتری در مناطق با گرد و خاک و کثیفی بالا، طول عمر فیلتر هوا را به شدت کاهش می دهد.

بررسی میزان کشش تسمه:

قبل از استفاده و به کارگیری ماله پروانه ای میزان کشش در تسمه را چک نمایید. تسمه باید به صورت محکم بسته شود و به صورت دوره ای کشیده و محکم گردیده و در صورت نیاز تعویض گردد. اگر دستگاه دارای چندین تسمه بوده باید تمامی آن ها به صورت یکباره تعویض گردند.

بررسی میزان دور موتور:

موتور ماله پروانه ای باید به طور مرتب مورد بررسی قرار بگیرد تا اطمینان حاصل شود که با میزان دور پیشنهادی و مناسب کار می کند. به صورت همیشگی اطمینان حاصل شود که موتور بر اساس میزان دور مناسب جهت ماله کشی تنظیم شده، همچنین می توانید از چک لیست های مربوط به ماله موتوری جهت تنظیم میزان دور موتور استفاده نمایید.