نحوه انتخاب ولتاژ و فاز دیزل ژنراتور

در
دسته بندی ها: خواندنی ها

وقتی می­خواهید بهترین نوع ژنراتور را برای محیط مورد نظرتان انتخاب کنید، باید مطمئن شوید که از پیکربندی الکتریکی درستی استفاده می­کنید.

یک پیکربندی الکتریکی معمولاً تشکیل شده است از فاز ، ولتاژ ، کیلووات و میزان هرتز مناسب برای کاربرد شما. برای اینکه نحوه کار فازها و ولتاژ را توضیح دهیم، ابتدا باید بدانید که ژنراتور، از چه چیزهایی تشکیل شده است.

یک دستگاه ژنراتور (که با عنوان genset نیز شناخته می­شود) از دو مؤلفه اصلی تشکیل شده است – یک موتور صنعتی (معمولاً دیزل ، گاز طبیعی یا پروپان) و یک سر ژنراتور. وظیفه موتور، تولید اسب بخار و RPM است و سر ژنراتور، آن را به برق تبدیل می­نماید.

تفسیر فازها

ژنراتورهای تک فاز : کاربرد این نوع ژنراتورها، در بارهای تک فاز کوچکتر است و معمولاً از ۴۰ کیلووات فراتر نمی­روند. آنها معمولاً در محیط­های مسكونی مورد استفاده قرار می­گیرند و ضریب توان آنها ۱٫۰ است.

ژنراتورهای ۳ فاز : این ژنراتورها عمدتاً برای تولید برق صنعتی بکار می­روند، و هم می­توانند برق تک فاز تولید کنند و هم برای راه اندازی موتورهای صنعتی که اسب بخار آنها بالاتر است، برق ۳ فاز فراهم نمایند.

برق را برای خطوط جداگانه تامین کنند، و به طور کلی انعطاف پذیرتر هستند. این ژنراتورها معمولاً در محیط های تجاری مورد استفاده قرار می­گیرند و ضریب توان آنها ۰٫۸ است.

افزایش نرخ توان خروجی : شما می­توانید برق تک فاز را به ۳ فاز تبدیل کنید و گاهی تقریبا ۲۰-۳۰٪ کیلووات نرخ توان خروجی بدست آورید، اما سر ژنراتور باید قابلیت اتصال مجدد داشته باشد و شما هم باید تعادل بار و چند متغیر دیگر را نیز در نظر بگیرید.

کاهش نرخ توان (تبدیل ۳ فاز به تک فاز) : با این کار، معمولاً نرخ خروجی کیلووات، حدود ۳۰٪ کاهش می­یابد. مثلاً، یک ژنراتور ۳ فاز ۱۰۰ کیلووات وقتی به تک فاز تبدیل شود، به حدود ۷۰ کیلووات کاهش می­یابد.

  • برای محاسبه دقیق توان تنظیم شده­ای که پس از کاهش نرخ بدست می­آورید، همیشه باید به جای kW، از kVA نرخ را کاهش دهید. فرمول آن برابر است با kVA3/2 (مثلاً، نرخ توان یک ژنراتور تک فاز kVA150، به kVA 100 کاهش می­یابد) و در صورت لزوم از آنجا به کیلووات تبدیل می­شود.
  • به منظور کاهش نرخ توان ژنراتور، ژنراتور موردنظر معمولاً باید ۱۲ یا ۱۰ سیم داشته باشد که دوباره بتواند متصل شود. باری که روی خود موتور قرار دارد، تحت تأثیر قرار نمی­گیرد. چون در حقیقت این ژنراتور است که اووردرایو می­شود. اگر ژنراتور، قابلیت اتصال مجدد نداشته باشد (یا فقط برای ولتاژ بالا / پایین قابل اتصال باشد)، باز هم می­توانید از بارهای تک فاز در آن استفاده کنید، اما تا زمانی که از میزان آمپر نامی روی یک خط، فراتر نروید.
  • محدودیت دستگاه ژنراتور، بواسطه­ ی ظرفیت الکتریکی سر ژنراتور است، و واقعاً ارتباط چندانی با موتور ندارد.

ولتاژهای رایج بر روی ژنراتورهای تجاری

تک فاز

  • ۱۲۰
  • ۲۴۰
  • ۱۲۰/۲۴۰

۳-فاز

  • ۲۰۸
  • ۱۲۰/۲۰۸
  • ۲۴۰
  • ۴۸۰ (متداول ترین ولتاژ برای ژنراتورهای صنعتی)
  • ۲۷۷/۴۸۰
  • ۶۰۰ (عمدتا برای مناطق در کانادا)
  • ۴۱۶۰ ولت

خصوصیات ولتاژ در انواع تجهیزات مختلف، می­تواند بسیار متفاوت باشد (مثلاً سایر گزینه­های ولتاژ عبارتند از: ۲۲۰ ، ۴۴۰ ، ۲،۴۰۰ ، ۳،۳۰۰ ، ۶،۹۰۰ ، ۱۱،۵۰۰ و ۱۳،۵۰۰)

نحوه تعیین ولتاژ مورد نیاز دیزل ژنراتور

برای اطمینان از اینکه تنظیمات ولتاژ، دقیقاً به همان صورتی است که نیاز دارید، همیشه باید با یک برقکار یا پیمانکار برق مشورت کنید.

آنها می­توانند محیط شما را ارزیابی کنند و میزان باری که در تجهیزات یا کار شما نیاز است را تعیین کنند.

و همچنین می­توانند متغیرهای دیگری مانند ولتاژ ورودی به داخل ساختمان، حداکثر آمپر، خروجی اسب بخار موتور الکتریکی و موارد دیگر را نیز مد نظر قرار دهند.

به منظور تعیین ولتاژ صحیح برای ژنراتور، مواردی را که در زیر ذکر شده است، در نظر بگیرید:

  • ولتاژ مورد نیازی که وارد وسایل شما می­شود یا برق ورودی از ترانسفورماتور اصلی که در ساختمان تغذیه می­شود.
  • حداکثر توانی که برای راه اندازی تجهیزات خاص­تان نیاز دارید. اگر این اطلاعات را نمی­دانید، معمولاً می­توانید از آمپرهای آلترناتور (برای آلترناتورهای ۳ فاز) به همراه یک نمودار برای تعیین اندازه­ی مدار شکنی که ژنراتور شما به آن نیاز خواهد داشت، استفاده کنید.
  • همچنین میزان آمپر راه اندازی موتورهای صنعتی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. بسیاری از موتورها در یک میزان کیلووات خاص کار می­کنند، اما میزان کیلووات استارت آنها بسیار بالاتر است. مثلا شاید در زمان راه اندازی به kW 200 و میزان آمپر بالا احتیاج داشته باشید، حتی اگر متوسط توان در حالت عادی فقط kW 90 کیلووات باشد. الزامات اسب بخار موتور الکتریکی نیز بهتر است ارزیابی شوند. برخی موتورهای خاص، دارای استارتر نرم هستند که با اعمال ولتاژ می­توان شتاب آنها را کنترل کرد. برخی از موتورهای صنعتی، تمام این اطلاعات را روی برچسب اطلاعاتشان دارند.
  • فرکانس نیز نقش مهمی ایفا می­کند – اکثر مناطق آمریکا و بخش­هایی از آسیا، ۶۰ هرتز هستند در حالی که بقیه جهان عمدتاً ۵۰ هرتز می­باشند. اکثر کشتی­ها و هواپیماهای بزرگ از فرکانس مخصوص ۴۰۰ هرتز استفاده می­کنند. برای تغییر فرکانس برق، گاهی اوقات از یک مبدل فرکانس استفاده می­شود اما فاکتورهای دیگری هم باید در نظر گرفت. اکثر ژنراتورها می­توانند کار تبدیل را انجام دهند، اما برخی از ژنراتورها این کار را به درستی انجام نمی­دهند یا ممکن است به قطعات اضافی و اصلاح نیاز داشته باشند. برای اطلاعات بیشتر در مورد این نوع وضعیت، با تولیدکننده ژنراتور مشورت کنید.

تنظیم ولتاژ یک دیزل ژنراتور

تنظیم ولتاژ ژنراتورها، کاری است که تکنسین­های متخصص ما هر چند روز یکبار انجام می­دهند تا بتوانند تمام ترکیبات مختلف و الزامات الکتریکی خاص مشتریان را محقق کنند.

با اینکه در بیشتر ژنراتورها، ولتاژ را می­توان تنظیم کرد، اما نیازهای خاص شما همیشه محدود به سر ژنراتوری است که با آن کار می­کنید.

فرآیند تغییر ولتاژ، به خودی خود یک روش الکتریکی نسبتاً فنی است که در درجه اول شامل تنظیم سیم­ها در ژنراتور است.

در اکثر ژنراتورهای ۳ فاز، ما معمولا از ۱۰ یا ۱۲ سیم­ در ژنراتور استفاده می­کنیم و نحوه چیدمان و اتصال آنها را پیکربندی می­کنیم، و – بسته به کاری می­خواهیم انجام دهیم – مسیر آنها به صفحه کنترل و چند مکان دیگر را تنظیم می­نماییم.

سیمها را به خوبی عایق بندی می­کنیم، در صورت لزوم سیم­های حسگر را تنظیم می­کنیم، و در صورت لزوم تغییرات اضافی را اعمال می­نماییم.

در اینجاست که از اصطلاحاتی مانند پیکربندی dogleg و double delta (یا zig zag) ، پیکربندی Y و سایر طرح­های مختلف سیم کشی اغلب استفاده  می­شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این اصطلاحات، به مقاله ما در مورد تبدیل فاز مراجعه کنید. در ژنراتورهای سه فاز می­توانیم با استفاده از تمام ولتاژهای موجود، مثلاً ۲۰۸ ولت را به ۴۸۰ ولت، یا ۴۸۰ ولت را به ۲۴۰ ولت، یا تقریباً هر عدد و فاز دیگری را تغییر دهیم (تا زمانی که سر ژنراتور، قابلیت اتصال مجدد داشته باشد).

سر ژنراتور، جزء اصلی است که نحوه واکنش ژنراتور را به هنگام تغییر فاز و یا ولتاژ تعیین می­کند. پس از اینکه تغییر ولتاژ بصورت صحیح به اتمام رسید، نباید در هیچ ظرفیتی، به ژنراتور صدمه یا زور وارد کند.

بسیاری از مشتریان نیاز دارند که ژنراتور آنها، دو یا چند ولتاژ برای سیستم­ها تامین کند. این سیستم­ها می­تواند شامل موتورهای الکتریکی که در ۴۸۰ ولت کار می­کنند، لوازم و تجهیزات تولیدی که از ۲۰۸ ولت استفاده می­کنند، و بارهای کوچکتر و ابزار برقی که در ۲۴۰ ولت کار می­کنند، باشد.

شما می­توانید با استفاده از یک کلید تبدیل و یا با استفاده از یک ژنراتور دو ولتاژی که از قبل برای این منظور ساخته شده باشد، به یک ژنراتور ۳ فاز برای این کار برسید.

با این حال ، به خاطر داشته باشید که شما نمی­توانید از یک ژنراتور، همزمان چندین ولتاژ بگیرید، و لازم است که خروجی را بصورت دستی به روی ولتاژهای مختلف سوئیچ کنید یا برای انجام این کار، از یک ترانسفورماتور استفاده کنید.

محدودیت­هایی نیز وجود دارد که هنگام تغییر ولتاژ باید از آنها آگاه باشید. تغییر ژنراتورهای مخصوص یا ولتاژ بالا (مثلا ۴۱۶۰ یا ۱۳٫۵۰۰ ولت)، خیلی عملی نیست.

شما می­توانید ۶۰۰ ولت را به ۴۸۰ ولت تغییر دهید، اما برعکس آن امکانپذیر نیست. همچنین، در بسیاری از ژنراتورهای ۳ فاز، دسترسی و کار با بعضی از المان­های خاص، بعضی اوقات می­تواند سخت باشد.

مثلاً ممکن است این ژنراتورها دارای یک لوله انعطاف پذیر باشند که پنهان باشد، درهای پانلی که در مکان­های عجیب و غریب قرار داشته باشند، یا محفظه­هایی که به تکنسین­های ما امکان دسترسی آسان را نمی­دهند.

با اینکه تقریباً همیشه راهی برای دسترسی به مخزن و سیم کشی در ژنراتور ۳ فاز وجود دارد، اما گاهی اوقات این دسترسی می­تواند مشکل باشد. نکته­ای که باید در نظر داشته باشید اینست که برخی از ژنراتورها، قابلیت اتصال مجدد ندارند، بنابراین امکانات سیم کشی و طرح­های موجود در آن نوع ژنراتورها بسیار محدود هستند.

یکی دیگر از کارهایی که هنگام تغییر ولتاژ انجام می­دهیم، بروزرسانی اجزاء و بررسی سایر ملاحظات احتمالی تجهیزات در سیستم­تان است، از جمله موارد زیر:

  • جایگزینی اندازه­گیرها (گِیج­ها): هر زمان که ولتاژ روی یک ژنراتور قدیمی را تغییر می­دهیم، اغلب باید تعدادی از دستگاه­های اندازه­گیر را هم تعویض کنیم تا بتوانیم سطوح خروجی جدید را بخوانیم.
  • یکی از مزیت­های خوب پنل­های کنترل دیجیتالی جدیدتر، این است که این پنل­ها معمولاً قابل برنامه­ریزی مجدد هستند.
  • قطع کننده­‌ها (مدارشکن­ها) : ما مدارشکن­(ها) را بطور منظم تغییر می دهیم تا واحدها را با میزان آمپر مصرفی مشتریان تطبیق دهیم.
  • مدارشکن، معمولاً به سر ژنراتور متصل است و یک جزء مهم محسوب می­شود که با جلوگیری از تجاوز میزان آمپر به بالاتر از مقدار نامی، از ژنراتور محافظت می­کند.
  • بسته به اینکه آیا مشتری بخواهد همه کارها را با یک مدارشکن انجام دهد، یا بخواهد به هر دلیلی مدارشکن­ها از هم مجزا باشند، ممکن است پیکربندی دستگاه را به چیز دیگری تغییر دهیم (مثلاً یک قطع کننده­ی ۱۲۰۰ آمپری یا دو قطع کننده­ی ۶۰۰ آمپری).
  • رگولاتور ولتاژ : در اکثر ژنراتورها هنگام اتصال سیم­ها به یک ولتاژ دیگر، باید سیم­های حسگری را که رگولاتور و / یا کنترل پنل را راه می­اندازند، تنظیم کنید.
  • اگر این کار به درستی انجام نشود، ممکن است نهایتاً بُرد بسوزد یا خسارت دیگری وارد شود. در حال حاضر، در بیشتر ژنراتورهای تجاری مدرن، رگولاتور ولتاژ در پنل کنترل قرار دارد که می­توانید تنظیمات ولتاژ را از آنجا انجام دهید، و به انجام همه تنظیمات کمک می­کند.
  • این در درجه اول پیشرفت خوبی است، اما به دلیل قابلیتی که افزوده شده است، جایگزینی برد را بسیار پرهزینه ­تر می­کند.
  • ژنراتورهای قدیمی، اغلب دارای یک قطعه جداگانه­ای هستند که آن کارها را انجام نمی­دهد. تمام این رگولاتورها برای حفظ یک ولتاژ ثابت، به صورت خودکار کار می­کنند تا اطمینان حاصل شود که وسیله شما، یک خروجی ثابت تولید می­کند.
  • ترانسفورماتور : اگر یک ترانسفورماتور در سیستم شما وجود دارد، شاید لازم باشد که برخی از سیم کشی­ها مجدداً تنظیم شوند تا با ولتاژ جدید تطبیق یابند.
  • سوئیچ انتقال خودکار (ATS): تعیین میزان آمپر برای این نوع سوئیچ نیز مهم است، زیرا ATS یک بخش اصلی است که به شما این اطمینان را می­دهد که در زمان قطع برق، ژنراتور به صورت خودکار شروع به کار می­کند و همچنین پس از اتصال مجدد برق، خاموش خواهد شد.

به طور خلاصه ، گزینه­ های زیادی در مورد ترکیب پیکربندی­ و تبدیل­ فاز و ولتاژ وجود دارد. این فرآیند می­تواند یک فرآیند پیچیده باشد، بنابراین بهتر است از یک متخصص برق یا تکنسین ژنراتور با تجربه درخواست کمک کنید.