شیر فشارشکن هیدرولیک چیست و چه کاربردی دارد؟

در
دسته بندی ها: خواندنی ها

شیر فشارشکن هیدرولیک چیست و چه کاربردی دارد؟

سیستم ‌های هیدرولیکی براساس کنترل فشار سیال کار می‌ کنند. در این سیستم ‌ها یک حلقه بسته از جریان پرفشار سیال روغن تعریف شده ‌است و با اعمال انواع روش ‌های کنترلی می ‌توانیم بسیاری از فرآیندهای صنعتی و مکانیکی را تنظیم کنیم. فشار سیال روغن مقدمه طراحی تا اجرای بازوهای مکانیکی هستند. اما گاهاً این فشار از رنج تعریف ‌شده به شکل خطرناکی بالاتر می ‌رود. افزایش ناخواسته فشار سیال خطرناک است. انواع شیر فشارشکن هیدرولیک طراحی شده ‌اند تا بتوانیم شرایط کارکرد امن و همچنین مطمئن دستگاه را در صورت بروز افزایش فشارهای ناخواسته تامین کرده باشیم.

شیر فشارشکن هیدرولیک چیست و چه کاربردی دارد؟

سیال روغن هیدرولیک از طریق پمپ هیدرولیک با فشار بالا در مجراهای انتقال بخش ‌های فنی سیستم هیدرولیکی به گردش در می‌ آید. موتور پمپ ‌های قدرتمندتر می‌ توانند سیال روغن تحت فشار کاری بالاتر و همچنین دبی حداکثری پمپاژ کنند. در مسیر طراحی سیستم‌ های هیدرولیکی انواع شیرهای کنترل، مجموعه سیلندر پیستون ‌ها و مسیر تخلیه سیال طراحی شده‌ است. کل سیستم دایر است تا بتوانیم یک و یا چند بازوی مکانیکی را به حرکت درآوریم. کلیه تجهیزات نصب ‌شده در داخل سیستم مقدار ظرفیت تحمل فشار مشخصی دارند. فشار سیال در داخل سیستم هرگز نباید فراتر از حداکثر فشار متعارف و قابل ‌تحمل تجهیزات باشد. افزایش فشار مقدمه خطرناکی مانند خرابی قطعات، ترکیدن شیلنگ ‌ها و پرتاب شدن اتصالات است. قطعا افزایش فشار ناخواسته باعث خسارت سنگینی به دستگاه و کل سیستم هیدرولیکی خواهد شد. شیر کنترل فشار هیدرولیکی طراحی شده ‌است تا با نصب شدن در ابتدای سیکل گردش سیال مقدار فشار استاندارد سیستم را رصد نماید.

شیر فشارشکن هیدرولیک یک شیر کنترل سیال نیست. این شیر برای هدایت سیال طراحی نشده ‌است. با استفاده از این شیر قرار نیست تا جریان حرکتی بازوهای مکانیکی را تنظیم کنیم. این شیر فقط یک بخش میانی در عبور سیال تحت فشار است. شیر کنترل فشار هیدرولیک به حالتی دائمی در حال تنظیم کردن مقدار فشار سیال در داخل سیستم است. این شیر نسبت به افزایش فشار حساس است و قبل ‌از ایجاد شرایط بحرانی که به خراب شدن قطعات خواهد انجامید، مقدار فشار سیال روغن را تنظیم می ‌کند.

در شرایط عادی کل سیستم هیدرولیک تحت فشار استاندارد و تعریف‌ شده ای کار می ‌کنند. اما همیشه این احتمال وجود دارد که شرایط آرمانی سیستم به ‌هم بریزد. مثلاً یک‌ بار غیرمتعارف در انتهای بازوی مکانیکی و شاید قفل شدن جک هیدرولیکی و… از جمله مشکلاتی هستند که باعث انسداد چرخه حرکت سیال تحت فشار می‌ شوند. به ‌این ‌ترتیب فشار سیال در داخل سیستم به شکل تصاعدی و کاملاً خطرناک افزایش پیدا می ‌کند. شیر فشار شکن سر راهی فارغ از شرایط فشار سیال مقدار سطح فشار پس از خود را در یک رنج ثابت نگه می دارد.

در این حالت هر شیر فشارشکن هیدرولیک برای باری دیگر در داخل سیستم حضور دارد تا شرایط کارکرد امن آن را تامین نماید. با این مقدمه در لزوم و چرایی استفاده از انواع شیر فشارشکن هیدرولیک به بحث در باب جزئیات طراحی و مشخصات فنی از انواع این شیرها می ‌پردازیم.

قاعده طراحی شیر فشارشکن هیدرولیک

هر شیر فشارشکن هیدرولیک به شکلی طراحی شده ‌است که نسبت ‌به افزایش فشار سیال حساس باشد. بسته به طراحی شیر می‌ توانیم این حساسیت را در رنج های گوناگون فشار داشته باشیم. البته انواع ایده ‌ها در طراحی شیر فشارشکن هیدرولیک مطرح است. متداولترین مدل ‌ها از سری شیرهای رلیف ولوها، ردیو سینگ ها، آنلودرها و… می ‌باشند.

در طراحی شیر فشارشکن هیدرولیک قواعد گوناگونی مطرح است و به نوعی این قطعات را برای کنترل فشار بخش‌ های مختلف سیستم طراحی کرده ‌اند. انواع مدل‌ ها در طراحی شیر فشارشکن هیدرولیک از نمونه ‌های سرراهی، بلوکی و یا زیرشیری هستند. در واقع وقتی با یک سیستم هیدرولیکی مواجه هستیم، باید سطح فشار در کل سیستم را تحت مدیریت داشته باشیم. هر سیستم هیدرولیکی از بخش ‌های متعددی مانند مخزن، پمپ هیدرولیک، شیلنگ ‌های ارتباطی، شیرهای کنترلی و جک ‌های هیدرولیکی ساخته شده ‌است که همگی این بخش ‌ها تحت تأثیر فشار سیال هستند. پس باید به نوعی برای هر بخش سیستم از شیر فشارشکن هیدرولیک مناسب استفاده کنیم.

قاعده طراحی شیر فشارشکن هیدرولیک

در مسیر کارکرد سیستم‌ های هیدرولیکی با لحظات بحرانی مواجه هستیم. لحظاتی که در آنها عملکرد مؤثر و جریان روان سیستم تحت فشار قرار می‌ گیرد. این بحران ‌ها عموماً به چهار شکل اتفاق می ‌افتند.

1-  سیلندر هیدرولیک شرایط کارکردی مطلوب نداشته باشد. به نوعی سیلندر نتواند تحت فشار متعارف سیال، حرکتی منطقی را طی کند. به‌ اصطلاح سیلندر حالت گیرپاش داشته باشد.

2-  بخش و یا عملکردی در داخل سیستم هیدرولیکی کامل نشود. در این‌ حالت سیستم عملکرد طبیعی خود را طی نکرده ‌است. لذا سیستم، شرایطی از برنامه خارج ‌شده دارد.

3-  فرمان ‌های تعریف ‌شده در انتهای کورس حرکتی سیلندرها عملکردی نامنظم داشته باشند. در این حالت فرمان توقف جریان سیال پرفشار صادر نمی ‌شود. در حالیکه سیلندر در انتهای کورس حرکتی خود قرار دارد، پمپ همچنان کار کرده و سیال را تحت فشار به سمت سیلندر می ‌فرستد.

4-  سیستم تحت تاثیر یک فشار غیرمتعارف، غیر طبیعی، تحمیل ‌شده و یا غیرقابل ‌پیش‌ بینی باشد.

در بحث طراحی سیستم ‌های هیدرولیکی نیاز به حداقل فشار داریم. سیستم نمی ‌تواند با فشاری کمتر از این مقدار حداقلی کار کند. برای رسیدن به یک فشار معین در داخل سیستم، پارامترهای گوناگونی مد نظر قرار دارند. پارامترها مانند:

–       ابعاد سیستم که شامل ظرفیت جک‌ های هیدرولیکی و ظرفیت پمپ دستگاه می ‌شود.

–       مقدار فشار مورد نیاز سیستم. طبیعتاً در سیستم تعریف ‌شده باید فشار ایده ‌آل آن را تامین کرده باشیم.

–       الگوی عبور سیال از داخل بخش‌ های مکانیکی سیستم. برای این فاکتور باید به مقدار دبی سیال توجه کرده باشیم.

تمام سیستم فعال است تا بتوانیم سیلندر هیدرولیکی را به حرکت درآوریم. لذا معیار ما حداکثر نیروی مورد نیاز برای عملکرد مؤثر سیلندر می ‌باشد. این حداکثر نیرو معرف حداکثر فشار مجاز در داخل سیستم است. فشار تعریف ‌شده در داخل سیستم نباید از این مقدار حداکثری بالاتر باشد. برای این منظور نیاز به تعریف یک تجهیز خودکار داریم. شیر فشارشکن هیدرولیکی تجهیز تعریف ‌شده با عملکرد دستی است که می‌ تواند مقدار فشار فعال در داخل سیستم را برای حالتی پایدار نگه دارد. این شیرها در حالت نرمال باز هستند. در صورت افزایش غیرمتعارف فشار بخش‌ های مکانیکی، شیر فعال شده و مسیر عبور سیال را محدود می ‌کنند تا سطح فشار در شرایطی تنظیم شده باقی بماند.

فشارشکن زیر شیری یا مدولار

شیر فشارشکن مدولار که در زبان عامیانه گاهاً با عنوان فشارشکن زیر شیری شناخته می ‌شود، یک گونه الحاقی به شیرهای کنترل جریان در پروسه سیستم ‌های هیدرولیکی است. این شیرها کاربرد انفرادی ندارند. بلکه به شکل الحاقی در بخش زیرین شیرهای کنترل هیدرولیکی نصب می‌ شوند.

در طراحی هر سیستم هیدرولیکی یک یا چند عدد شیر کنترل جریان حضور دارد. شیر کنترل جریان جایی در میانه مسیر پمپاژ سیالات هیدرولیکی از جانب پمپ به سمت جک هیدرولیکی نصب می ‌شود. این شیر برای کنترل جریان سیال تحت فشار طراحی شده ‌است. از آنجا که جریان تحت فشار از داخل فضای این شیر کنترلی عبور می‌ کند، بهترین مکان برای چک کردن وضعیت فشار سیستم می ‌باشد.

فشارشکن زیر شیری یا مدولار

فشارشکن زیر شیری در بخش زیرین شیر کنترل به شکل یک الحاقی ساده نصب می‌ شود. این شیر فشارشکن هیدرولیک هیچ تاثیر مستقیمی در عبور سیال تحت فشار مناسب ندارد. در صورتی‌ که فشار سیال از حد تعریف‌ شده سیستم بالاتر برود، شیر فشارشکن زیر شیری فعال شده و با تخلیه سیال تحت فشار، شرایط عملکرد سیستم را از حضور در فضایی بحرانی خارج می ‌کند.

o       یک شیر فشارشکن زیر شیری با قابلیت تحمل فشار مؤثر سیستم طراحی شده‌ است. لذا در جریان کار عادی سیستم عموماً عاری از مشکل حضور دارند. در صورت افزایش ناگهانی فشار سیال می‌ توانند حد بالایی در حدود 320 بار را تحمل کنند. البته قطعا قبل ‌از رسیدن به این فشار، مسیر سیال را باز خواهند کرد.

o       یک شیر فشارشکن زیر شیری از مدخل‌ های بزرگ با قابلیت عبور دبی بالای سیالات برخوردار است. این شیرها می ‌توانند تا 100 لیتر در دقیقه سیال روغن هیدرولیک را از خود عبور بدهند. بنابراین تا زمانیکه سیال در شرایطی بهینه و با فشاری تعریف ‌شده پمپاژ می ‌شود، شیر فشارشکن زیر شیری تنها در حال عبور سیال است.

o       فشارشکن زیر شیری به شکل مدولار طراحی‌ شده است تا در نهایت سادگی به شکل یک بخش الحاقی، متصل به شیر کنترل بشود. طراحی فشارشکن زیر شیری باید در سایزی استاندارد باشد تا قابلیت نصب شدن مؤثر در بخش زیرین شیر کنترل را داشته باشد.

o       عموم مدل ‌ها از این نوع فشارشکن، شرایط نصب ساده ‌ای دارند. این فشارشکن هیدرولیک بدون تغییرات عمده در ساختار نهایی سیستم تنها با باز کردن شیلنگ ‌های هیدرولیک به بخش زیرین شیرهای کنترل متصل خواهند شد. شرایط نصب ساده، الگوی کار با آنها را آسان کرده ‌است. زیرا دیگر نیازی نیست تا در بدنه سیستم یک ‌جای معین برای نصب شدن شیر فشارشکن هیدرولیک داشته باشیم.

فشارشکن زیر شیری از مدل ‌های محبوب بازار است. این تجهیز در نهایت سادگی می ‌تواند برای هر نوع سیستم هیدرولیکی نصب‌ شده و کارایی بالایی داشته باشد. از آنجا که محل رصد فشار سیال درست قبل ‌از شیر کنترل و بعد از پمپ هیدرولیک است، این مدل ‌های مدولار دقت بالایی در تشخیص سریع فشار بالای سیال دارند.

انواع فشارشکن دستی کدامند؟

فشارشکن دستی یک تیپ از مدل‌ هایی است که در آنها از قابلیت کنترل دستی فشار استفاده شده ‌است. اصولا شیر فشارشکن هیدرولیک باید قابلیت کارکردی اتوماتیک داشته باشد تا بتواند در لحظات اضطراری وضعیت سیستم را در شرایطی نرمال نگه دارد. اما در برخی از موارد لازم است تا مقدار فشار سیستم را به شکل دستی تنظیم کنیم. در این حالت به‌ دنبال برقراری شرایط امن در کارکرد سیستم نیستیم؛ بلکه می ‌خواهیم با الگوی طراحی فشارشکن دستی، میزان فشار حاکم در سیستم را به حالتی تعریف ‌شده برسانیم.

انواع فشارشکن دستی کدامند؟

عموم مدل ‌های فشارشکن دستی دارای یک اهرم چرخشی برای کنترل مقدار فشار سیال هستند. مدل‌ های گوناگون این دسته از شیر فشارشکن هیدرولیکی در سه تیپ فشارشکن سرراهی، فشارشکن دستی بلوکی و فشارشکن لوله ای دسته‌ بندی می ‌شوند.

شیر فشارشکن سرراهی

شیر فشارشکن سرراهی، الگوی طراحی تقریباً ساده ‌ای دارد. این شیر دارای دو مدخل ورودی و خروجی است. سیال تحت فشار هیدرولیکی از مدخل ورودی وارد می ‌شود و اگر فشار آن مناسب باشد، اجازه عبور از مدخل خروجی وجود دارد.

شیر فشارشکن سرراهی به شکل یک قطعه اضافه ‌شده در میانه مسیر انتقال سیال تحت فشار نصب خواهد شد. اصولاً محل استقرار این شیر چیزی شبیه به یک حالت سر راهی است. شما می‌ توانید به هر تعداد شیر فشارشکن سرراهی در مسیر هر نوع جریان سیال هیدرولیکی نصب کنید. فقط باید دقت کنید که مشخصات فشاری شیر فشار شکن هیدرولیکی، با مشخصات سیال تحت فشارِ جریان پیدا کرده در داخل سیستم هماهنگ باشد.

شیر فشارشکن سرراهی دارای یک بخش تنظیم مقدار فشار است. این بخش عموماً به شکل یک زبانه، مخصوص تنظیم با پیچ‌ گوشتی طراحی شده‌ است. با تنظیم شیر فشارشکن سرراهی می‌ توانیم مقدار فشار پس ‌از آن را تحت کنترل داشته باشیم. شیر هیچ بازخوردی از فشار سیال در شیلنگ ‌های قبل ‌از خود ندارد. اما قطعا فشار سیال در شیلنگ ‌های پس ‌از خود را به سطح فشار تنظیم ‌شده می ‌رساند.

شیر فشارشکن دستی بلوکی

فشارشکن هیدرولیک های بلوکی از مدل ‌های کاربردی هستند که مناسب نصب شدن در سیستم ‌های بزرگ می ‌باشند. در طراحی مدل ‌های بلوکی از یک یونیت مشترک برای توزیع سیال میان چند شیر استفاده می ‌شود. شما می‌ توانید این یونیت را به شکل انفرادی برای نصب فقط یک شیر فشارشکن هیدرولیک استفاده کنید و یا آنکه از توزیع فشار سیال به شکل همزمان در چند شیر فشارشکن بهره ‌مند شوید.

در طراحی سیستم‌ های بزرگ که دارای بخش ‌های متعدد هستند، هر بخش، شرایط کارکرد هیدرولیک خاص خودش را دارد. با استفاده از فشار شکن‌ های بلوکی می ‌توانیم مقدار سیال با فشار مناسب هر بخش را از خط فشار اصلی سیستم برداریم. در این قاعده هر بلوک خط فشار هیدرولیک یک بخش معین با میزان فشار معین را تامین می‌ کند.

ممکن است فشار کل سیستم هیدرولیکی بسیار بالا باشد؛ اما قطعا فشار سیال پس ‌از شیر فشارشکن بلوکی به سطح فشار تنظیم ‌شده خواهد رسید. در طراحی فشارشکن دستی بلوکی از یک اهرم دستی برای تنظیم مقدار فشار سیستم استفاده شده‌ است. هر بلوک دارای یک شیر فشارشکن دستی بلوکیاست. شما می ‌توانید فشار سیال در خروجی هر بلوک را به شکلی کاملاً مجزا تنظیم کنید. این نوع فشارشکن هیدرولیک، قدرت مانور بالایی در تخصصی کردن فشار سیال برای هر بخش از سیستم هیدرولیکی را دارند.

فشارشکن دستی لوله ای

فشارشکن های لوله ای از نمونه ‌های ساده با کاربرد زیاد هستند. این فشارشکن هیدرولیک ها می ‌توانند در میانه لوله‌ های انتقال سیالات نصب شوند. اصولاً سیالات تحت فشار را یا از طریق شیلنگ ‌های مقاوم جابجا می ‌کنند و یا آنکه آنها را در لوله‌ های مستحکم فلزی و پلاستیکی پمپاژ می‌ نمایند.

فشارشکن لوله ای به شکلی طراحی شده ‌است تا به مانند یک بخش الحاقی درست در میانه لوله ‌های انتقال سیالات نصب شود. فشارشکن لوله ای انواع گوناگون دارد و با قواعد طراحی گوناگون، مقدار فشار حاکم در خطوط انتقال سیالات را می ‌شکند. انواع فشارشکن لوله ای در سایزهای گوناگون مناسب نصب شدن بر روی لوله ‌ها با قطرهای گوناگون طراحی می ‌شوند.

فشارشکن لوله ای های معمولی غالبا شرایط یکتایی دارند و باید آنها را با توجه به نوع تغییر فشار استفاده کنید. مدل ‌های اتوماتیک نیز طراحی شده ‌اند که تحت فرمان ‌های الکتریکی قابلیت تغییر فشار متغیر را دارند. اما فشارشکن دستی لوله ای دارای یک اهرم دستی است تا بتوانیم مقدار فشار حاکم در سیستم را تحت کنترل دستی خودمان داشته باشیم.

در طراحی فشارشکن دستی لوله ای از یک سوزن برای تغییر فضای جابجایی سیال استفاده می ‌شود. این سوزن در امتداد طراحی شیر فشارشکن هیدرولیک به یک دسته اهرمی ‌شکل متصل خواهد شد. با چرخاندن دسته می‌ توانیم موقعیت سوزن در داخل شیر را تنظیم کنیم. به ‌این ‌ترتیب توانسته ‌ایم کنترل ایده ‌آلی در مقدار فشار خارج شده ‌از فشارشکن لوله ای داشته باشیم.

فشارشکن دستی لوله ای

شیر فشارشکن ‌های دستی از مدل ‌های پرکاربرد هستند. زیرا قابلیت کنترل دستی فشار در رنج تغییرات گسترده ‌ای را برای ما تهیه خواهند کرد. این شیرها برای نصب شدن در سیستم ‌های کوچک هیدرولیکی انتخابی ایده‌ آل هستند. زیرا عموماً سیستم ‌های کوچک نیازی به تعریف تجهیزات کنترل بزرگ و پیچیده ندارند. لذا با یک کنترل دستی می ‌توانیم شرایط فشار حاکم شده در سیستم هیدرولیک را تحت مدیریت داشته باشیم.

بسته به سبک طراحی سیستم می‌ توانیم هر یک از مدل فشارشکن سرراهی، دستی بلوکی و یا دستی لوله ای را انتخاب کنیم. البته در این مسیر باید از قابلیت فشاری شیر فشارشکن هیدرولیک اطمینان داشته باشیم تا مدل مناسب با شرایط پروژه در داخل سیستم نصب ‌شده باشد.

نحوه انتخاب شیر فشارشکن

انتخاب شیر فشارشکن یکی از چالش‌ های جدی در کار با این تجهیزات می‌ باشد. هر شیر فشارشکن یک تجهیز امنیتی است که شرایط فشار سیال در داخل سیستم را مدیریت می ‌کند. طبیعتاً این شیر باید بتواند مرز فشار نرمال سیستم و فشار بالا و بحرانی را پیدا کند. لزوماً هر فشار بالاتر از فشار نرمال نمی ‌تواند یک فشار بحرانی باشد. بلکه باید یک تلرانس را در نظر داشته باشیم. به شکلی که در یک محدوده نرمال بالاتر از فشار تعریف ‌شده سیستم اجازه فعالیت به شیر فشارشکن داده شود.

اولین چالش برای انتخاب شیر فشارشکن، توجه به نوع سیال و نحوه مصرف آن است. برای این منظور نیاز به اطلاعاتی خام از شرایط طراحی سیستم داریم. اطلاعاتی مانند مقدار دبی سیال عبوری و همچنین مقدار فشار سیال در قبل ‌از شیر فشارشکن و مقدار فشار سیال در بعد از آن را می‌ خواهیم. برای هر تیپ از شیر فشارشکن جداولی تنظیم شده ‌است. هر برندی سری جدول ‌های استاندارد خود را براساس دبی خط، مقدار فشار سیال در سمت ورودی و خروجی لاین تنظیم کرده ‌است. عموم این جدول‌ ها شرایط پیش ‌بینی‌ شده و استانداردی دارند.

شما می ‌توانید اطلاعات درج ‌شده در جدول ‌های استاندارد معرفی‌ شده توسط برند سازنده را معیار انتخاب شیر فشارشکن قرار بدهید. کافی است در این جدول ‌ها به ‌دنبال مناسب‌ ترین سایز شیر فشارشکن براساس دبی سیال و سطح فشار در سمت ورودی و خروجی باشید. شیر فشارشکن انتخاب ‌شده باید یک پله بالاتر از شرایط تعریف ‌شده سیستم باشد.

شما می ‌توانید هر نوع شیر فشارشکن بالاتر از مقدار تعریف ‌شده سیستم را انتخاب کنید. اما تهیه کردن شیر فشارشکن با ظرفیت بالاتر از مقدار لازم، علاوه ‌بر هزینه بالاتر، باعث فرسودگی زودتر خود شیر خواهد شد. اگر شیر فشارشکنِ بالاتر از مقدار تعریف ‌شده جدول، برای شرایط کار خود را انتخاب کنید، حالا شیری را در کار گذاشته ‌اید که در شرایط پیش‌ بینی ‌شده شما به حالت طبیعی کار نمی ‌کند. در این حالت مجبور هستید که تنظیمات شیر را در حالت حداقلی بگذارید که این حالت کارکرد حداقلی برای حساسیت نسبت فشار، کل شیر را در یک شرایط دائماً آماده قرار می‌ دهد. این حالت باعث فرسودگی زودهنگام شیر خواهد شد.

اگر شیر فشارشکن با مشخصه ‌های کمتر از مقدار تعریف ‌شده جدول را انتخاب کنید، شیر قابلیت ظرفیت پروژه شما را ندارد. در نتیجه همیشه قبل ‌از رسیدن به فشار بحرانی عمل می ‌کند. در این حالت اصولاً هرگز نمی ‌توانید فشار خروجی مناسب از شیر فشارشکن داشته باشید.

لازم است تا قبل ‌از شیرهای فشارشکن از صافی استفاده کنید. عمده مشکلات شیرهای فشارشکن، انسداد مجرای اورینس آنها می‌ باشد. این مجراهای باریک نسبت به ذرات جامد و ناخالصی ‌های سیال بسیار حساس هستند و در صورت عدم استفاده از صافی ها باعث انسداد مجرای شیر فشارشکن می‌ شوند.

روش تنظیم شیر فشارشکن هیدرولیک

روش تنظیم شیر فشارشکن هیدرولیک ساده و متکی بر اعمال تنظیم دستی بر ولوم تعریف ‌شده بر روی شیر می ‌باشد. در طراحی عموم مدل ‌های شیر فشارشکن هیدرولیک از ولوم هایی برای کنترل فشار خروجی سیال استفاده ‌شده است. این ولوم به شکل‌ های گوناگون در انواع شیر فشارشکن سرراهی، بلوکی و یا لوله ‌ای حضور دارند. برخی مدل‌ ها دارای یک ولوم دستی ساده هستند و برخی مدل ‌ها ولوم آنها را نمی ‌توانید به‌ سادگی با استفاده از دست بچرخانید. برای اینکار باید از ابزارهایی مناسب استفاده کنید.

روش تنظیم شیر فشارشکن هیدرولیک

برخی از مدل‌ های طراحی ‌شده شیر فشارشکن هیدرولیک دارای بخش کوچک برای نصب گیج فشار می‌ باشند. به ‌سادگی می‌ توانید انواع گیج را بر روی این شیرها نصب کنید. البته این گیج ها اختیاری است و تنها برای اعلام مقدار فشار سیال استفاده می شوند.

هر شیر فشارشکن هیدرولیک در بازه فشاری مشخصی طراحی ‌شده است. شیر باید در داخل این بازه فشاری کار کند. لذا در مقدمات برای تنظیم شیر فشارشکن هیدرولیک باید مطمئن باشیم که شیر در بازه درستی از فشار سیال قرار دارد. قاعدتاً فشار ورودی شیر، میزان فشار مطلوب ما نیست. در غیر این‌ صورت چه لزومی بوده ‌است تا از شیر فشارشکن استفاده کنیم؟ از این ‌رو در خروجی شیر فشارشکن یک ‌خط سیال با میزان فشاری تصادفی بسته به شرایط تنظیم ولوم شیر وجود دارد. وقتی ولوم شیر را در جهت مثبت می‌ چرخانیم، مقدار فشار خروجی شیر فشارشکن افزایش پیدا می ‌کند و در صورت چرخاندن ولوم به سمت منفی، از مقدار فشار سیال کاسته خواهد شد. دقت کنید که در نهایت می‌ توانید با باز کردن کل مجرای شیر فشارشکن، حداکثر فشار در سمت ورودی شیر را داشته باشید.

نحوه نصب شیر فشارشکن هیدرولیک چگونه است؟

برای بستن هر شیر فشارشکن هیدرولیک لازم است تا مراحل زیر را با دقت و رعایت نکات اصولی انجام بدهید.

1-  قبل از نصب لازم است مطمئن باشیم که هیچ هوایی در داخل سیستم وجود ندارد. لذا در مقدمات امر تمامی شیرهای نصب‌ شده در داخل سیستم را باز می ‌کنیم تا مطمئن باشیم که هر گونه هوا از داخل لوله ‌ها را خارج کرده ‌ایم.

2-  برای تعمیرات ساده ‌تر و در عین ‌حال نگهداری بهتر توصیه می‌ شود که دو عدد شیر قطع و وصل ساده را در دو طرف شیر فشارشکن نصب کنید. حضور این دو عدد شیر معمولی باعث می ‌شود تا در مرحله تعمیرات بدون آنکه کل سیستم را تخلیه کنیم، تنها مسیر شیر فشارشکن را مسدود نماییم.

3-  شیر فشارشکن را باید طبق جهت تعریف ‌شده توسط برند سازنده نصب کنید. بر روی تمامی شیرهای فشارشکن یک فلش تعریف‌ شده است که جهت نصب آن را معرفی می ‌کند. عدم رعایت جهت نصب باعث عدم کارکرد اصولی و یا خرابی شیر خواهد شد.

4-  اتصال محکم مدخل ‌های ورودی و خروجی شیر فشارشکن را چک کنید. مطمئن باشید که سیال تحت فشار بالا از درز اتصالات شیر نشت پیدا نمی ‌کند. حالا می ‌توانید با استفاده از ولوم تعریف ‌شده بر روی شیر، مقدار فشار مورد نظر خود را تهیه کنید.

قیمت شیر فشارشکن هیدرولیک

قیمت هر تجهیز صنعتی یک معیار نسبی است که به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. تجهیزات صنعتی ارزان ‌قیمت نیستند؛ اما گاها تفاوت قیمت در آنها بسیار فاحش است. تا جاییکه ممکن است یک تغییر کوچک در الگوی طراحی تجهیزات صنعتی باعث تغییر سنگین در قیمت آنها بشود. این نکات در تعیین قیمت شیر فشارشکن هیدرولیک نیز تأثیرگذار است.

ویژگی ‌های طراحی مانند ظرفیت شیر فشارشکن در دبی سیال، مقدار تحمل فشار، الگوی طراحی به شکل سرراهی و یا مدولار و همچنین قابلیت تغییرات رنج فشار کاری در قیمت شیر فشارشکن تاثیرگذار هستند. شیرهای بزرگتر که تحمل فشار بالاتری دارند و در عین ‌حال از قابلیت تغییرات رنج فشاری مطلوب‌ تری استفاده می‌ کنند، قاعدتاً مدل ‌های گران قیمت ‌تری هستند. اما گاها طراحی شیر فشارشکن برای عبور یک سیال خاص پیش ‌بینی شده ‌است. سیالات خاص، ویژگی ‌های خاصی دارند که باعث می ‌شود تا از متریال ‌های ویژه در طراحی شیر فشارشکن استفاده بشود. قطعا این رویکرد در طراحی به تغییر محسوس قیمت شیر فشارشکن هیدرولیک خواهد انجامید.

توصیه می‌ شود قبل ‌از خرید فشارشکن هیدرولیک با کارشناسان خبره مشورت کنید تا بتوانید با صرف کمترین هزینه، بهترین و کارآمدترین مدل شیر را تهیه نمایید. قطعا در یک مطالعه کافی و یا کسب مشورت لازم با بهترین نمونه ‌ها از رنج قیمتی مناسب برخوردار خواهید شد.

شیر فشارشکن هیدرولیک یک تجهیز الحاقی برای تامین امنیت سیستم و همچنین افزایش کارایی آن است. این شیرها اجازه نمی ‌دهند تا شرایط سیال در داخل لوله‌ ها وارد شرایط بحرانی بشود. در عین ‌حال با برخی از مدل‌ ها می ‌توانیم مقدار فشار داخل سیال را در شرایطی که می‌ خواهیم تنظیم کنیم. قاعدتاً برای کارکرد بخش ‌های مختلف سیستم نیاز به سطوح گوناگون از فشار سیال داریم. در این حالت می ‌توانیم با استفاده از شیر فشارشکن های اصولی، شرایط ایده ‌آل در بخش‌ های مختلف سیستم را تامین نماییم.

سلامت، کارکرد اصولی و تنظیم درست شیر فشارشکن هیدرولیک ضامن عملکرد مؤثر سیستم ‌های هیدرولیکی شما است. لذا در هنگام طراحی سیستم و یا برای پیگیری تعمیرات و تعویض، لازم است تا از شیر فشارشکن با مشخصه ‌های اصولی و کاملاً هماهنگ با شرایط سیستم استفاده کنید.