طرز کار ژنراتور برق چگونه است؟

در
دسته بندی ها: خواندنی ها

هرکسی که از ژنراتور استفاده ‌‌می‌‌کند باید در مورد طرز کار ژنراتور ساده و ‌ایمنی آن اطلاع داشته باشد. طرز کار ژنراتور سنکرون “AC”، این است که بر اساس القای الکترومغناطیسی عمل ‌‌می‌‌کند.

موتور دیزلی و ژنراتور، دو بخش اصلی آن هستند. موتور سوخت، دیزل را برای ‌ایجاد حرکت ژنراتور ‌‌می‌‌سوزاند و بعد از آن، ژنراتور حرکت را توسط نیروی الکترومغناطیس به جریان الکتریکی تبدیل ‌‌می‌‌کند. ‌

این دو بخش توسط میل‌لنگ به هم وصل هستند و ازین‌رو حرکت تولیدشده توسط موتور به آهنربای ژنراتور منتقل ‌‌می‌‌شود. موتور دیزلی با یک احتراق کوچک روشن ‌‌می‌‌شود.

در موتور، دریچه‌ای قرارداده شده که سوخت و سرعت موتور دیزلی رو کنترل ‌‌می‌‌کند. همزمان با چرخش ‌‌میل‌لنگ توسط موتور دیزلی، محور اصلی ژنراتور در درون محفظه آلترناتور ‌‌می‌‌چرخد و باعث چرخش آهنربا درون سیم‌پیچ ‌‌می‌‌شود. سپس با استفاده از القای الکتریکی، الکتریسیته تولید ‌‌می‌کند‌. کلید گاورنر (هدایت‌گر)، به موتور اجازه ‌‌می‌‌دهد در صورت افزایش مصرف برق با بالابردن سرعت، الکتریسیته مورد نیاز رو ‌تامین کند تا مصرف‌کنندگان دچار اختلال نشوند. ژنراتورهای القایی یا آسنکرون، به‌دلیل اینکه نیاز به تغییرات ندارند و نسبتا ساده هستند، معمولا در توربین‌های باد، سازه‌های آبی میکرو، سیستم‌های بازیابی گرما یا کاهش فشار گاز بالا استفاده می‌شوند. طرز کار ژنراتور القایی اینگونه است که نیاز به یک منبع خارجی برای تولید نیروی مغناطیسی دارد. منبع خارجی می‌تواند از شبکه الکتریکی یا خود دستگاه تامین شود. گرداننده خارجی، روتور موتور القایی رو با سرعت بالایی بیشتر از سرعت سنکرون به حرکت در می‌آورد که در این حالت لغزش ماشین منفی شده و موتور القایی به عنوان ژنراتور عمل می‌کند. موتور القایی باید برای تامین انرژی، همواره به یک سیستم قدرت متصل باشد و توانایی بلک استارت در یک سیستم بدون توان رو ندارد.

نکات ایمنی

 دیزل ژنراتورها ‌‌می‌‌توانند ساعت‌های طولانی کار کنند، ازین‌رو نیاز به نگهداری و مراقبت دارند. موتور دیزلی که با گازوییل کار کند، از تزریق مستقیم سوخت استفاده ‌‌می‌‌کند و نگرانی بابت آتش‌سوزی مستقیم وجود ندارد.

ذخیره سازی سوخت، کاری نسبتا ساده اما خطرناک است چراکه کمترین درجه آتش‌گیری رو دارد. عمر گازوییل از بقیه سوخت‌ها بیشتر و در تما‌‌می‌‌ پمپ بنزین‌ها در دسترس است. ژنراتورهایی که نکات ‌ایمنی در مورد آنها رعایت شود به راحتی تا مدت ۳ سال کار ‌‌می‌‌کنند. برای افزایش طول عمر دستگاه باید فشار کنترل شود چراکه فشار بالا دینام را از کار ‌‌می‌‌اندازد.

شرکت بازرگانی شکیبا موتور آریانا در خدمت شما عزیزان میباشد