پمپ های آبرسانی

در
دسته بندی ها: خواندنی ها

امروزه با توجه به افزایش شهرنشینی و انبوه ساختمان‌های چند طبقه و برج‌نشینی یکی از مشکلاتی که در سیستم آبرسانی وجود دارد، توزیع آب با فشار متناسب بدون افتی یا قطعی داخل لوله‌ها می‌باشد. ضمن توجه به اینکه میزان آب مصرفی در طبقات به یک صورت نبوده و هیچ الگوی مصرفی معینی وچود ندارد، افزایش و کاهش فشار آب در لوله‌ها پیوسته در حال تغییر می‌باشد و همین امر مزید بر علت شده که در سیستم آبرسانی مشکلاتی به وجود آید و به این مسئله باید توجه شود که قطعی یا تغییرات ناگهانی در فشار آب ممکن است موجب آسیب رساندن به شیرآلات و لوله‌ها شود. به همین علت انتخاب یک پمپ مناسب برای پمپاژ از ضرورات بوده و برای جلوگیری از این اتفاقات بوستر‌پمپ‌ها بهترین انتخاب می‌باشند.

بوستر‌پمپ‌ها دستگاه‌های یکپارچه‌ای می‌باشند که از یک یا چند الکترو‌پمپ تشکیل شده‌اند و با اتصال به هم به صورت موازی کاهش فشار را به صورت کارکرد یک یا چند الکتروپمپ به صورت نوبتی جبران می‌کنند. بوستر‌پمپ‌ها از نظر تثبیت فشار به بوسترپمپ‌های دور ثابت و بوسترپمپ‌های دور متغیر تقسیم می‌شوند. از اجزای اصلی آن‌ها می‌توان به مجموعه الکتروپمپ‌ها، بخش مکش، بخش دهش و شاسی اصلی. سایر اجزای اصلی بوسترپمپ‌های دور ثابت را تابلوی کنترل و فرمان دور ثابت، منبع دیافراگمی و پرشر سوئیچ‌های حداقل و حداکثر فشار تشکیل می‌دهند و اجزای مشابه در بوسترپمپ‌های دور متغیر عبارتند از: تابلوی کنترل و فرمان دور متغیر و پرشر ترانسمیتر اشاره کرد. از موارد استفاده بوسترپمپ‌ها می‌توان به تامین و تنظیم فشار آب در آبرسانی، آتش‌نشانی و آبیاری فضای سبز در شهرها، شهرک‌ها، مجتمع‌های مسکونی، ساختمان‌های بلند مرتبه، فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها، شبکه‌های مختلف آب شهری، مراکز مختلف صنعتی و آبیاری تحت فشار در مزارع مکانیزه استفاده می‌شود.

نحوه انتخاب درست پمپ‌های آبرسانی

ساده‌ترین روش برای انتخاب پمپ‌های آب خانگی برای منازل مسکونی، آپارتمان‌ها یا ویلا‌ها، ابتدا محاسبه دو مولفه مهم یعنی فشار پمپ آب (ارتفاع یا H) و بازدهی پمپ آب ( دبی یا Q) می‌باشد.

محاسبه فشار پمپ آب خانگی:

برای منازل مسکونی و آپارتمان‌ها: برای محاسبه فشار باید ابتدا تعداد طبقات را در ۳ ضرب کنیم که عدد به دست آمده در واقع ارتفاع کف تا سقف آخرین طبقه می‌باشد برای مثال اگر ساختمان مورد نظر ۷ طبقه باشد و ۲ طبقه پارکینگ نیز داشته باشد، در واقع تعداد طبقات مجموعاً ۹ طبقه می‌باشد یعنی هنگامی که در ۳ ضرب می‌شود به عدد بیست و هفت می‌رسیم که این عدد ارتفاع حدودی ساختمان بوده و به عبارت واضح‌تر پمپی که تهیه می‌کنیم باید توانایی پمپاز سیال را تا این ارتفاع داشته باشد و به منظور به دست آوردن فشار مناسب هر واحد مصرف کننده باید عدد به دست آمده را با عدد ۳۰ جمع کرده و در این صورت فشاری در حدود ۲ تا ۳ بار را در پشت هر شیر آب در تمامی طبقات خواهیم داشت.

مثلاً برای محاسبه مثال بالا فشاری که پمپ آب انتخاب شده باید ایجاد کند عدد ۳۰ متر یا ۳ بار می‌باشد و این عدد برای این ارتفاع مناسب بوده و فشار قابل قبولی را ایجاد می‌کند.

برای ویلاها:  به دست آوردن فشار مورد نظر برای ویلاها به دو صورت امکان پذیر است:

1-    پمپ آب دقیقاً زیر ویلا نصب شود که در این صورت به همان روش محاسبه فشار برای منازل مسکونی و آپارتمان‌ها اقدام می‌کنیم.

2-    در این حالت پمپ در فاصله از ویلا قرار گرفته که در این روش باید ابتدا طول مسیر پمپ تا ویلا را به دست آورد که در این صورت هر ۱۰ متر را ۱ متر حساب کرده سپس ارتفاع تعداد طبقات ویلا را با طول مسیر جمع کرده و عدد به دست آمده را با عدد ۳۰ جمع می‌کنیم. برای مثال اگر طول مسیر از پمپ تا ویلا ۲۰۰ متر باشد از روش محاسبه‌ی بالا به ارتفاع ۲۰ می‌رسیم و بر فرض ویلا دوبلکس بوده که در این صورت یعنی ۲ طبقه می‌باشد و ارتفاع این ۲ طبقه نیز ۶ متر باشد از مجموع این دو با هم و همچنین با عدد ۳۰ ما  به عدد ارتفاع ۵۶ می‌رسیم و این بدین معناست که پمپ آب خانگی مورد انتخاب باید قادر به انتقال آب تا ۵۶ متر ارتفاع ستون آب باشد تا فشاری بین ۵ تا ۶ بار را پشت هر شیر آب ایجاد کند.

محاسبه میزان بازدهی یا دبی دمد آب خانگی:

برای به دست آوردن این مولفه نیز از ۲ روش می‌توان استفاده کرد:

1-    به ازای هر واحد مسکونی میزان مصرفی را حدود ۴۰۰ لیتر در ساعت در نظر می‌گیریم برای مثال ساختمان مورد نظر ۷ طبقه تک واحدی بوده و دارای ۱ طبقه پارکینگ و ۱ طبقه زیرزمین می‌باشد میزان فشار و دبی پمپ از طریق تعداد واحد مسکونی ضرب در ۴۰۰ به دست می‌آید.

2-    در روش دوم به نقاط تحویل آب بستگی دارد که از فرمول زیر به دست می‌آید:

Nr : تعداد نقاط تحویل

Na : تعداد آپارتمان ها

f : ضریب همزمانی

شکیبا موتور آریانا در خدمت شما عزیزان میباشد