اینترکولر چیست؟

در
دسته بندی ها: خواندنی ها

اینترکولر در ژنراتورهای دیزل یک قطعه مبدل حرارتی است که حرارت تولید شده در موتور دیزل را کاهش می‌دهد. این اقدام باعث می‌شود که هوا به سیلندرهای موتور با دمای پایین‌تر وارد شده و از عملکرد بهتر و بدون مشکل برخوردار شود. این فرآیند از طریق سیستم خنک کردن Air-Air انجام می‌شود.

درصورتی که اینتر کولر به درستی کار نکند، افزایش دما جدای از تأثیر مخرب بر حداکثر فشار درون سیلندر، موجب می شود مولکول های هوا کمتر از آن مقداری باشند که در طراحی خودرو در نظر گرفته شده است. به همین دلیل  از یک خنک کننده استفاده می شود تا بدون افت محسوس فشار هوا، دمای آن به مقدار قابل توجهی کاهش یابد. بدین ترتیب می توان با اطمینان خاطر و بدون نگران بودن از پیش شعله، فشار مخلوط هوا و سوخت را به حداکثر رساند.

اینترکولر یا همان Intercooler همانطور که قبلا نیز گفتیم، یک مبدل حرارتی است. در اینتر کولر، دو یا چند سیال (مایع/گاز) که به طور فیزیکی با هم تماس ندارند منجر به انتقال حرارت یا انرژی می شود.

در حالت تمام بار و دریچه گاز کاملا باز، دمای هوای فشرده خروجی از توربوشارژ بین ۱۲۱ تا ۱۷۶ درجه سانتی گراد است که بستگی به ضریب تقویت فشار، دمای هوای محیط و موارد دیگر دارد.

ما می خواهیم با استفاده از اینترکولر دمای هوای ورودی به موتور را پایین آورده و آن را خنک کنیم که حجم آن کاهش یابد بنابراین می توانیم تعداد بیشتری از مولکول های هوا را به درون سیلندر وارد کرده و احتمال ایجاد انفجار در موتور را کاهش دهیم.