خوانندگان را با یک جمله
هیجان زده کنید

کمپکتور چیست؟

در
دسته بندی ها: خواندنی ها

کمپکتور دستگاهی می باشد که در جهت فشرده سازی سنگدانه ها و خاک مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که اهمیت و کاربرد این دستگاه به قدری زیاد می باشد که امروزه بسیاری از شرکت ها داخلی و خارجی به دنبال طراحی و تولید انواع مدل ها از این وسیله پرکاربرد هستند. توجه داشته باشید که خاک و سنگدانه ها بعد از مدتی در اثر فشار و وزن وارد شده نشست پیدا می کنند که این امر در ساخت و ساز مشکلات بسیار زیادی از جمله ترک خوردگی و تخریب را به وجود می آورد. شرکت های ساخت و ساز نیز بر روی این موضوع بسیار حساس هستند و به خوبی می دانند که بدون استفاده از کمپکتور بی شک در آینده نزدیک با مشکلات بسیار جدی تر مواجه نشوند. لازم است بدانید که قیمت کمپکتور ها از جمله کمپکتور برقی و کمپکتور هیساکی با یکدیگر متفاوت است.تا به اینجا آشنا شدیم که کمپکتور چیست و در ادامه مقاله سعی بر آن داریم تا در مورد کاربرد کمپکتور، لوازم یدکی کمپکتور، انواع و نحوه کارکرد کمپکتور توضیحات مفیدی را به حضورتان ارائه دهیم شما نیز میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر ما را تا آخر مقاله همراهی کنید.

کاربرد کمپکتور در صنعت راهسازی

ساختمان هایی که پی آن دارای ابعاد کوچکتری می باشد و مهندسان نمی توانند از غلطک در آن استفاده کنند بایستی از کمپکتور استفاده کرده تا مقاوم ترین و بهترین پی را اجرا کرده و بنای اول ساختمان را با نهایت دقت برنامه ریزی کنند. از دستگاه کمپکتور بیشتر در پارکینگ، زیر دیواره ها و کف سازی حیاط مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مهمترین موضوعاتی که در مورد کمپکتور وجود دارد، نحوه استفاده صحیح از این دستگاه می باشد که قبل از استفاده بایستی خاک را به شکل کامل آب پاشی نمایید تا خاک به اندازه ی کافی آب را جذب کرده و سپس به مدت 24 ساعت منتظر باشید تا آب به شکل کامل جذب شده و خاک حالت رطوبت به خود را داشته باشد.

در این صورت است که شما می توانید با خیال کافی از دستگاه کمپکتور استفاده کنید توجه داشته باشید که اگر خاک حالت گل آلود داشته باشید به هیچ عنوان نمی توان از کمپکتور استفاده کرد چرا که در این صورت دستگاه در گل گیر کرده قادر به انجام کمپکت کردن نخواهد بود و در اثر ضربات وارد شده ممکن است خاک به سمت بالا حرکت کند. توجه داشته باشید که نحوه استفاده صحیح از این دستگاه بسیار مهم می باشد و افراد بایستی قبل از استفاده از دفترچه راهنمای آن را با دقت مورد مطالعه قرار دهند تا با آگاهی بهتر از این دستگاه استفاده داشته باشید.

تعمیر کمپکتور

همانطور که در بخش های قبلی نیز به این موضوع اشاره شد، امروزه بسیاری از شرکت ها داخلی و خارجی به دنبال تولید انواع مختلفی از دستگاه های کمپکتور را تولید می کنند که هر کدام از آنها دارای ویژگی های مختص خود می باشد. از مهمترین انواع دستگاه کمپکتور می توان به مدل صفحه ای و قورباغه ای اشاره کرد. یکی از مهمترین موضوعاتی که وجود دارد موتورهای استفاده شده در دستگاه های کمپکتور بسیار مهم و حساس می باشد و هر چقدر از موتور بسیار قوی و مناسب تری در ساخت این دستگاه ها استفاده شود بی شک می توانید بهترین و ایده آل ترین دستگاه را تهیه و خریداری کرد. از مهمترین برندهایی که در در موتور این دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد می توان به موتور هوندا، موتور سوبارو، موتورهای چینی و موتور روبین اشاره کرد که هر کدام از این موتورهای نیز انواع این دستگاه را مشخص می کنند. لازم به ذکر است برای تعمیر کمپکتور می توانید به دفترچه راهنما مراجعه کنید ولی اگر بی تجربه هستید، بهتر است از یک فرد متخصص کمک بخواهید. چرا که تعمیر و نگهداری کمپکتور نیازمند دقت فراوان است.

در نظر داشته باشید که اصلی ترین ملاک برای کارایی دستگاه های کمپکتور، مقدار نیروی می باشد که در هر بار بر روی زمین وارد می کند به طوری که به شکل میانگین این دستگاه ها می توانند در هر بار نیرویی در حد 1500 تا 6000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع را بر روی زمین وارد کنند که بی شک هر چه موتور این دستگاه ها قدرتمند و قوی باشد میزان نیروی وارد شده نیز بیشتر خواهد شد.